ZOMER 2016
16 september 2016 t/m 18 oktober 2016

INLEIDING

We hebben weer vakantie, voor een dikke vier weken zullen we op weg zijn met de camper. Ditmaal willen we een toer maken door Italië. Vanzelfsprekend maken we weer een hele reis via en door andere landen. We beginnen met de najaars meeting van de VW Bus Club Nederland in Zeewolde, vandaar gaan we via België naar een kennis vervolgens via Frankrijk en de Grand Canyon du Verdon en de Route Napoleon naar Italië. We rijden op de terugweg vanuit Italië via de Resia Pas naar Oostenrijk om de laatste etappe via Duitsland terug te rijden naar huis.

Omdat we voor de rust vakantie gaan houden hebben we de vakantie genoten zoals wij dat doen als we kort gaan overwinteren. Een heerlijke tour door een schitterende omgeving hoort daar ook bij. Het rijden in onze camper is voor mij een heerlijke ontspanning.
We kunnen terug kijken op een heerlijke vakantie in Italië, we hebben op heerlijke campings gestaan, campings die nog open waren! En overal een heerlijke temperatuur en daar gaat het tenslotte om. Zon, warmte, strand en zee.

Wat ons is opgevallen is dat onder de horizontale lijn getrokken onderaan het Garda Meer de wegen nagenoeg allemaal zeer slecht zijn. Echt slecht, en dit voor kilometers lang. Zowel de provinciale wegen maar ook stukken op de autostrada. Daarnaast kan ik niet wennen aan het zeer agressieve rijgedrag en de vele daarmee gepaard gaande ZWARE verkeersovertredingen. Het is net of de Italianen boven de wet staan en alle verkeersregels aan hun laars kunnen lappen.

Zoals aangegeven hebben we echt wel genoten van deze vakantie maar we hebben besloten om Italië de komende jaren maar weer links te laten liggen.

Hieronder een overzicht van de bezochte camper/camper locaties en de schitterende toertochten die we hebben gemaakt. Daar waar nodig is enige tekst en uitleg gegeven.

ZEEWOLDE (NL) - CAMPING RCN ZEEWOLDE

NAJAARS MEETING 2016 VOLKSWAGEN BUSCLUB NL
START Kilometerstand: 127887km
Van: 15-09-2016 (Donderdag namiddag) Tot: 18-09-2016 (Zondag)
Kilometerstand: 128015km Totaal gereden: 128km
Coördinaten: N 52.309260° , E 5.541086°
Camping Camping RCN Zeewolde Zeer grote camping
Sanitair Netjes en schoon
Prijs/nacht 12,50Euro/Nacht VWBCNL weekend tarief
Omgeving n.v.t.

Een heerlijke start van onze vakantie, we beginnen de vakantie met de najaarsmeeting van de Volkswagen Bus Club Nederland. We hebben weer een schitterende locatie op Camping RCN Zeewolde. Wij waren in de gelegenheid om donderdag 's avonds al naar de camping te rijden.
Lid worden van de Volkswagen Bus Club Nederland, meld je aan via de site: www.vwbusclub.nl/

Vrijdag 16-09-2016;
Aankomst van de meeste VW busjes, bussen,
Om 20.30uur een welkomstwoord van de voorzitter,
Feestavond met een DJ en een PUB Quiz.
Zaterdag 17-09-2016;
Heerlijk genieten van de mooie VW Bussen, waarbij velen ook de deur open hebben om te kijken hoe iemand ee camper van de VW Bus heeft gebouwd,
's Middags is er altijd de onderdelen markt,
's Avonds de feestavond met een live cover band,
Zondag 18-09-2016;
Het is al weer het einde van de najaarsmeeting, wij zijn vroeg vertrokken (10.00uur) om een bezoek te brengen aan een kennisje in België.

Een meeting moet je zelf ervaren. Wij vinden het altijd heerlijk om er bij een meeting van de VW Bus Club aanwezig te zijn.
Wij genieten van de bussen en van de mensen met dezelfde passie: De VW BUS.
Hieronder een impressie van de meeting.

MEERLE (B)
BEZOEK LOCATIE

Van: 18-09-2016 (Zondag) Tot: 19-09-2016 (Maandag)
Kilometerstand: 128140km Totaal gereden: 125km
Coördinaten:

Vandaag gaan we een kennisje bezoeken in België. Dit is de echtgenote van onze rijinstructeur die onlangs is overleden. Monica en ik hebben beide les van hem gehad voor alle rijbewijzen (Monica geen A). Zij hebben ons besmet met het camper virus, gelukkig maar. Ook zijn we veel  met elkaar weggeweest, naar verschillende vakantie bestemmingen. Zo hebben zij ons ook in Spanje geïntroduceerd, een land waarvan wij heerlijk kunnen genieten.
Het is fijn om elkaar weer te zien, we blijven hier een nacht. Ondanks de afwezigheid van ......., is het wel gezellig.

CHARMES (F)
CAMPING LES ILES

Van: 19-09-2016 (Maandag) Tot: 20-09-2016 (Dinsdag)
Kilometerstand: 128680km Totaal gereden: 540km
Coördinaten: N 48.37691° , E 6.29140°
Camping Camping Les Iles Leuke camping, geen afgebakende plaatsen
Sanitair Goed Meerdere toilet gebouwen, ene geen douche
Prijs/nacht 13,00E/nacht
Omgeving Stadje Charmes

Vanuit België gaan we vervolgens weer op pad naar de volgende plek om te overnachten. Wij rijden meestal deze route als we naar de Oostkust van Spanje gaan. Een goede tussenstop na een dikke 540km is dan welkom, dan is een veilige camperplek voor één nacht voldoende.  Dit is de reden dat wij de camperplek bij Charmes hadden uitgekozen. Helaas was het, op het moment van onze aankomst, niet mogelijk om gebruik te maken van deze camperplek; de camperplek was volledig bezet door een zeer grote en uitgebreide kermis. Er waren meerdere alternatieven voor een overnachting, wij hebben voor de camping Les Iles nabij gekozen. Een leuke camping zonder afgebakende plaatsen, in ieder geval niet echt duidelijk. Deze camping ligt direct aan de rivier La Moselle. Voor ons goed genoeg.

Net even buiten de camping een sluisje voor het scheepvaart verkeer.

TOURNON SUR RHÔNE (F)
CAMPING DE TOURNON HPA

Van: 20-09-2016 (Dinsdag) Tot: 21-09-2016 (Woensdag)
Kilometerstand: 129195km Totaal gereden: 515km
Coördinaten: N 45.07207° , E 4.82783°
Camping Camping Tournon HPA Camping direct in het dorpje
Sanitair Nette en schone toiletten en douches Oud maar netjes, hurktoiletten
Prijs/nacht 17,80Euro/nacht
Omgeving Stadje Tournon sur Rhône

Voor deze overnachting hebben wij wederom gekozen voor Camping Tournon HPA te Tournon sur Rhône, een mooie camping direct aan de rivier de Rhône. Als je het treft sta je direct aan het water met een schitterend uitzicht.
Op doorreis is dit een uitstekende plek om na ruim 500km te stoppen. Wij hebben hier gebruik gemaakt van de heerlijke douche. Wij zijn nog niet in de gelegenheid geweest om het dorpje te bezoeken.

SAINTE CROIX DU VERDON (F)
CAMPERPLEK LAC DE SAINTE CROIX (SC:2328)

Van: 21-09-2016 (Woensdag) Tot: 22-09-2016 (Donderdag)
Kilometerstand: 129469km Totaal gereden: 301km
Coördinaten: N 43.76093° , E 6.15115°
Camping Camperplaats Sainte Croix du Verdon
Sanitair 1 toilet en douche Netjes en schoon.
Elektriciteit GEEN
Prijs/nacht 8,00E
Omgeving Mooi uitzicht over Lac du Sainte Croix

We hebben zijn vroeg vertrokken van camping Tournon HPA. Het is de bedoeling om de komende dagen alleen maar provinciale wegen te rijden. Te meer daar de route door bergachtig gebied gaat. We willen weer genieten van de bergen en de prachtige routes die je hier kunt rijden. Het eindpunt voor vandaag is de camperplek in het plaatsje Sainte Croix du Verdon. We hebben daar eerder gestaan en het was daar erg leuk.
Uiteindelijk arriveren we net op tijd, er zijn niet veel plekken meer vrij. Wij vinden een plekje direct aan de rand, met uitzicht op het prachtige Lac de Sainte Croix.

ROUTE NAAR LAC DE SAINTE CROIX

En daarom kunnen we zo genieten van de/een camper, het rijden in met de camper is zo heerlijk. Zonder omkijken kun je prachtige routes door een prachtig land rijden. Daar waar wat te zien is stop je (indien mogelijk) en kun je genieten van schitterende uitzichten.
Hieronder een impressie van een schitterende maar toch wel een vermoeiende tocht met vele haarspeldbochten door de bergen in Frankrijk.

CAMPERPLEK LAC DE SAINTE CROIX

ALBENGA-CERIALE (i)
CAMPING BELLA VISTA

Van: 22-09-2016 (Donderdag) Tot: 28-09-2016 (Woensdag)
Kilometerstand: 129798km Totaal gereden: 302km
Coördinaten: N 44.08443°, E 8.21024°
Camping Camping Bella Vista
Sanitair Uitstekend. Netjes en schoon
Prijs/nacht 17,00Euro
Omgeving Diverse mogelijkheden Bij de receptie ligt een map voor uitstapjes en bezienswaardigheden

We zijn weer op tijd wakker, ontbijten en gaan weer op pad met de camper. We willen vandaag opnieuw een schitterende route rijden verder naar het zuiden. Om naar het zuiden te rijden gaan we nog een flink stuk door de Grand Canyon du Verdon, om vervolgens de weg te vervolgen over een stuk Route Napoleon. Ook deze route is schitterend om te rijden. We genieten van de prachtige slingerende weg hoog door de bergen in Frankrijk. Uiteindelijk rijden we richting Nice om vervolgens daar de tol weg te nemen richting Italië. Na een aantal uren rijden van bergwegen raak je flink vermoeid. We hebben een heerlijk vooruitzicht, we gaan naar onze heerlijke vertrouwde camping in Albenga-Ceriale, camping Bella Vista, daar blijven we voorlopig een dikke week staan. Genietend van het weer, de camping en de wandeltochten naar het dorpje Ceriale.

ROUTE DOOR GRAND CANYON DU VERDON EN ROUTE NAPOLEON

CAMPING BELLA VISTA

PESCIA TOSCANE (I)
BEZOEK LOCATIE

Van: 28-09-2016 (Woensdag) Tot: 29-09-2016 (Donderdag)
Kilometerstand: 130110km Totaal gereden: 312km
Coördinaten: N 43.917249° , E 10.711549°

We hebben van een collega Willem (en Jolanda en de kinderen) een uitnodiging gehad om hun te bezoeken op hun vakantie locatie in de Toscane in Italië. Zij hebben daar een schitterende vakantie woning gehuurd, een flinke afstand verwijderd van de bewoonde wereld op naar bleek een schitterende locatie. Na een lange rit vanaf Albenga-Ceriale komen we uiteindelijk rond 15.00uur aan op Via Casa Nuova, te Pescia. We parkeren de auto voor de oprit, de oprit gaat zo steil omhoog dat wij daar niet met de camper omhoog kunnen. Tegen 17.00uur gaan we bekijken of wij de nacht op de oprit door kunnen brengen. Ik rijd de camper achteruit op de oprit, met enkele blokken onder de voorwielen ziet het er naar uit dat we zo wel kunnen slapen.

Uit voorzorg trekken we ook nog even een RoWiLi (rood witte lint) voor de camper langs, je weet maar nooit.

Als de camper enigszins goed staat, dus niet helemaal, gaan we weer naar boven naar de vakantie woning. We gaan met zijn allen lekker eten, heerlijke pasta, en 's avonds maken we het gezellig met een natje (SAMBUCA) en een droogje. We zitten tot laat in de avond heerlijk gezellig buiten op het terras met een geweldig uitzicht op het stadje Pescia. Dit is vakantie!

Als we uiteindelijk gaan slapen blijkt dat de camper alles behalve waterpas staat, 's nachts moeten we ons voortdurend "ophijsen" in bed omdat we uit bed glijden. Daarnaast kraakt de camper in de handrem als we ons in bed omdraaien. Ach hebben we ook dat eens een keer meegemaakt.

MONTECATINI TERME (I)
CAMPING BELSITO

Van: 29-09-2016 (Donderdag) Tot: 30-09-2016 (Vrijdag)
Kilometerstand: 130125km Totaal gereden: 15km
Coördinaten: N 43.90617° , E 10.78941°
Camping Camping Belsito Mooie grote camping
Sanitair Netjes en schoon Hurktoiletten en gewone toiletten zonder bril
Prijs/nacht 19,70Euro
Omgeving Stadje Montecatini Terme Omgeving Toscane

Na de slingerende en duizelig makende route vorige dag en de slechte en bijna slapeloze nacht hebben wij beide zoiets; vandaag geen lange rit. We besluiten om vandaag naar de camping in het dorpje Montecatini Terme te rijden, eh........... 15km verderop. We gaan even een "time out" inlassen om te bij komen van de route van de vorige dag. Heel vreemd maar de route gisteren door het Toscaanse land was door de smalle en slingerende weg zo slecht bevallen dat we even hiervan uit moeten rusten. Het is niet anders.
We komen op camping Belsito terecht die nog net open is! Heel vreemd, er is nog voldoende klandizie maar de camping gaat zo sluiten.
We vinden een mooi plekje met een schitterend uitzicht op een bergdorpje en het dal. We maken nog even gebruik van het zwembad, water is wel koud, mag van mij best wel wat warmer. Uiteindelijk vinden we hier wel even de nodige rust om bij te komen.

PASSIGNANO SUL TRASIMENO (I)
CAMPING LA SPIAGGIA

Van: 30-09-2016 (Vrijdag) Tot: 02-10-2016 (Zondag)
Kilometerstand: 130316km Totaal gereden: 191km
Coördinaten: N 43.18281° , E 12.15048°
Camping Camping La Spiaggia Mooie camping direct aan het Lago di Trasimeno
Sanitair Goed en netjes sanitair. Netjes en schoon.
Prijs/nacht 19,00Euro CC
Omgeving Lago di Trasimeno, dorpje Passignano Sul Trasimeno Het is mogelijk om het Lago di Trasimeno geheel rond te fietsen, 60km

Omdat we van te voren altijd de reis naar de volgende bestemming bekijken zien we dat we de volgende reis naar de Adriatische kust via een omweg moeten rijden. Er is niet echt een goede en belangrijker een betrouwbare route die ons rechtstreeks naar de Adriatische kust voert.
We besluiten om de route iets aan te passen. Nadat we een en ander op de kaart hebben bekeken besluiten we om via het Lago di Trasimeno te rijden. Daar zijn wij nog nooit geweest. Na enig zoeken vinden we een camping die nog open is, Camping Spiaggia te Passignano sul Trasimeno. De route gaat via de wederom zeer slechte provinciale weg naar het Lago di Trasimeno. Als we op de camping aankomen worden we hartelijk ontvangen door de zeer vriendelijke receptioniste. We  vinden een mooi plekje met zicht op het Lago. We willen hier enkele dagen blijven en genieten van de heerlijke omgeving.

PASSIGNANO SUL TRASIMENO

Het dorpje Passignano sul Trasimeno ligt direct nabij de camping. Vanzelfsprekend gaan we het stadje even bezoeken. Er is één supermarktje en via enkele trappen kun je iets hoger het dorpje inlopen. Vanaf de toren (entree) heb je een prachtig uitzicht.

Jammer genoeg laat het weer, weer te wensen over. Gezien de drukte op de wegen op werkdagen besluiten we om zondag (tegen onze principes) weer te vertrekken. We hebben nu zeer weinig last van vrachtwagens en het is niet echt druk te noemen op de wegen die wij volgen.

ROSETO DEGLI ABRUZZO (I)
CAMPING EURCAMPING ABRUZZO

Van: 02-10-2016 (Zondag) Tot: 07-10-2016 (Vrijdag)
Kilometerstand: 130594km Totaal gereden: 278km
Coördinaten: N 42.65678° , E 14.03486°
  Omschrijving Opmerking
Camping Camping EURCamping Abruzzo Zeer aardige dames bij de receptie broodjes service
Sanitair Nette schone toiletten en douches Hurktoiletten en geen toiletbril
Omgeving Dorpje Roseto Degli Abruzzo Strand zee en een heerlijke plek

Buiten onze principes om zijn we vandaag, op zondag gaan rijden. We merken dat het lekker rustig is om te rijden op de slechte wegen. Er is bijna geen vrachtverkeer. Het is de bedoeling om via de provinciale wegen naar de Adriatische kust te rijden. We maken een prachtige tour door het inmiddels bekende aardbeving gebied rond L'Aquila. Het stadje L'Aquila staat nog steeds in de steigers, je ziet dit aan de vele hijskranen die boven het stadje uit torenen. Al met al genieten we ondanks de slechte weg wel van deze schitterende toertocht.
Ook nu komen we weer niet te laat aan op de uitgezochte camping, EurCamping Abruzzo. We zoeken en plekje, vanzelfsprekend met veel zon en melden ons vervolgens aan. De dames bij de receptie zal beide zeer vriendelijk en behulpzaam.

Het is goed te doen om lopend naar het dorpje te gaan. Direct bij de eerste tunnel onderdoorgang is een grote supermarkt. Dinsdags is er een zeer grote markt die de moeite waard is om te bekijken en indien nodig groente fruit of andere zaken te kopen.
Eer heerlijk plekje direct aan zee en zeker aan te bevelen.

IGEA MARINA (I)
CAMPERPLAATS PARKING DELLA ROBINIE

Van: 07-10-2016 (Vrijdag) Tot: 08-10-2016 (Zaterdag)
Kilometerstand: 130838km Totaal gereden: 244km
Coördinaten: N 44.12731° , E 12.48746°
  Omschrijving Opmerking
Camping Camperplek Parking della Robinie te Igea Marina Nabij Rimini, zeer nette camperplek met afgebakende plaatsen, kijk ook eens bij de aangrenzende camperplekken
Sanitair Alleen douches
Elektriciteit Euro stekker Geen gebruik van gemaakt
Prijs/nacht 10,00Euro
Omgeving Schitterend strand In het na seizoen is het hier "tote hose" dus echt niets meer te doen geen enkele beweging

Het wordt weer tijd om naar het noorden te reizen, het einde van de vakantie nadert. We hebben op de camping in Abruzzo heerlijk genoten van het weer de zee en de zon. Het is de bedoeling dat we geheel langs de kust richting Rimini rijden. Tenminste als het enigszins op schiet. Ook voor vandaag niet echt een lange reis, uiteindelijk rijden we 244km in totaal. We arriveren weer op een mooie tijd op deze camperplaats.

Een schitterende plek met afgebakende plekken. Er is stroom waarvan we nu even geen gebruik maken.
Tevens zijn er douches maar geen toiletten, maar die hebben we aan boord van de camper. Vanaf de camperplaats steek je de weg over en sta je direct op het schitterende strand. Helaas is er helemaal niets meer te doen in het naseizoen, geen enkel winkeltje is open en je komt nagenoeg niemand tegen. Heel vreemd!

LAZISE - BARDOLINO (I)
CAMPING SERENELLA

Van: 08-10-2016 (Zaterdag) Tot: 11-10-2016 (Dinsdag)
Kilometerstand: 131145km Totaal gereden: 307km
Coördinaten: N 45.55867° , E 10.71640°
  Omschrijving Opmerking
Camping Camping Serenella aan het Garda Meer Mooie maar grote camping direct aan het Garda Meer.
Sanitair Goed sanitair Zeer netjes en schoon
Prijs/nacht 17,00Euro
Omgeving Bardolino Direct aan het Garda Meer mogelijkheid om heerlijk te wandelen

Het wordt steeds moeilijker om in deze periode een camping te vinden die nog open is. We vinden aan het Garda Meer de camping Serenella, deze is tot aan eind oktober nog open. Omdat wij hier eerder zijn geweest gaan we voor deze camping. We arriveren zoals gewoonlijk weer mooi op tijd op de camping. Maar goed ook! Het is hier zo druk met gasten dat het, naar later blijkt, elke avond dringen is voor de poort om een plekje op de camping te krijgen. Wij vinden een mooi plekje en besluiten om hier enkele dagen te blijven om weer te genieten van het mooie weer en de mooie locatie.
Het restaurant is ook nog open, we besluiten om maar eens uit eten te gaan. In gaan kijken of we een heerlijke pizza kunnen score. En inderdaad een grote en heerlijke pizza die we ons ook goed laten smaken. Vanzelfsprekend herhalen we het eten van deze heerlijke pizza nog een keer maar die hebben we gehaald en in de camper op gegeten.

RESIA PAS (I)

Nu is het echt zo ver, we gaan nu echt op weg naar huis. Om in Oostenrijk te komen hebben we ditmaal de Resia Pas (Reschen Pass) uitgekozen. De pas heeft niet echt steile hellingen en is eenvoudig om te rijden. De Resia pas gaat langs een stuwmeer waar de kerktoren boven water steekt na het vollopen van het dal. Het is een vreemd maar apart gezicht deze kerktoren zo in het water te zien staan. Wonderwel zijn de wegen goed tot redelijk te noemen.

RIED (A)
CAMPING DREILANDERECK

Van: 11-10-2016 (Dinsdag) Tot: 12-10-2016 (Woensdag)
Kilometerstand: 131426km Totaal gereden: 281km
Coördinaten: N 47.05575° , E 10.65713°
Camping Camping Dreilandereck Leuke en niet te grote camping
Sanitair Zeer goed en verwarmd sanitair gebouw Uitstekend
Elektriciteit Euro stekker
Prijs/nacht 19,00Euro, EX Kurtaxe en Muhlabfur HEEL VERVELEND, CC is 19,00Euro maar exclusief Kurtaxe en Muhlabfur, bijna 4,00Euro elke dag weer, belachelijk
Omgeving In een mooie bergachtige omgeving Supermarkt direct nabij

Na een mooie toertocht komen we aan in Ried, Oostenrijk. Een mooie camping maar wij hebben de indruk dat je hier moet zijn in de winterperiode. De camping is het gehele jaar open.
Voor één nacht is het voldoende. Zie voor de prijs mijn commentaar in de tabel voor de camping.

FERNPASS (A-D)

We rijden opnieuw een mooie route richting Duitsland, de route gaat over een ietsje winterse Fern Pass, op ca. 1500mtr hoogte. We genieten van de omgeving en het prachtige uitzicht.

FRICKENHAUSEN AM MAIN (D)
CAMPING PARK FRICKENHAUSEN

Van: 12-10-2016 (Woensdag) Tot: 13-10-2016 (Donderdag)
Kilometerstand: 131841km Totaal gereden: 415km
Coördinaten: N 49.66895° , E 10.07512°
  Omschrijving Opmerking
Camping Camping Park Frickenhausen Grote camping met veelal vaste staanplaatsen, broodjes service
Sanitair Uitstekend sanitair en verwarmd sanitair gebouw
Prijs/nacht 21,10Euro
Omgeving N.v.t.

We komen steeds dichter bij huis. Naar later besluit is dit de laatste stop en de laatste dag van de vakantie. Het was hier 's nachts zo koud (1,3gr C) dat we er genoeg van hebben. Zoals aangegeven besluiten we om de volgende stop over te slaan en direct vanaf hier, net onder Würzburg, direct naar huis te rijden. Ach we zijn nu al weer vier weken onderweg, we hebben prachtig weer gehad en mooie kampeer plekjes. Maar het allerbelangrijkste we hebben het naar de zin gehad. We zijn lekker uitgerust. Aan alles komt een einde.

THUIS EN EINDE VAKANTIE

Van: 13-10-2016 (Donderdag) Tot: 13-10-2016 (Donderdag)