VW LT 35 TDI MAXI  1997
5 cilinder 2,5ltr 75kW

      

HOME

SITE UPDATE: 09 oktober 2008
 

NAVIGATIE;
 
Door de uitgebreidheid is deze internetpagina voorzien van een index, klik op de onderstaande links voor de verschillende alinea's.
01,Inleiding;
02,Eisen;
03,Een auto (bus) gevonden;
04,De benodigde spullen;
05,Het draaibaar maken van de voorstoelen;
06,Het plaatsen van de grote SEITZ vensters;
07,Het plaatsen van de dakluiken;
08,Het isoleren;
09,De betimmering 1;
10,Het plaatsen van het DINET;
11,Het plaatsen van het toilet;
12,De roosters en spanningsaansluiting;
13,De betimmering 2;
14,De "verbreding" van de camper!;
15,De verbredings panelen;
16,De constructie van de mal;
17,Het uiteindelijke product: DE VERBREDING!;
18,De betimmering 3;
19,Extra Seitz venster;
20,De betimmering 4;
21,Elektriciteit;
22,Standkachel;
23,Vloerverwarming;
24,De laatste hand: DE NAAM;
25,HERBOUW;
26,Slotwoord;

Klik op de foto's voor een groter formaat.
 

Inleiding;
Na lang overleg besloten we, mijn echtgenote en ik, om onze Volkswagen LT28 TD verlengd en verhoogd te koop aan te bieden. Het was weer tijd om met iets nieuws te beginnen. 
Toch ging het aan ons hart om afscheid te moeten nemen van deze LT 28. We hebben
5 seizoenen en 50000km met de vorige camper gereden. De camper bracht ons altijd daar waar we graag naar toe wilden.
Ook stelden we weer andere eisen. Wel was het duidelijk dat het weer een BUS type moest zijn. Ook moest de nieuwe aan te schaffen BUS groter zijn, dit in tegenstelling tot onze eerdere uitingen dat we wel weer kleiner wilden gaan rijden. Maar ondertussen raak je wel gewend aan de grootte en de vele ruimte van de toen huidige camper.
Wij geven de voorkeur aan een BUS type omdat we dit de meest ideale uitvoering vinden.
Een alkoof model vinden we erg lomp. Vooral bij het rijden op de zeer smalle binnenpaadjes.

 

ONZE VIERDE CAMPER

Eisen;
Na een aantal eisen kenbaar gemaakt te hebben, waren we het er over eens dat het wel weer een Volkswagen moest zijn. We hebben daarvoor gekozen voor de Volkswagen LT 35, maar,............ dan wel de extra lange uitvoering. We wilden voldoende ruimte hebben. 
Maar bij de aanschaf van een bedrijfswagen moesten we letten op de volgende punten;

      

1, wel een recent type.
2, niet al te jong. (dit ivm de nog af te dragen BPM)
3, niet teveel kilometers op de teller.
4, geen extra spuitwerk vanwege de eventuele op de auto aanwezige bedrijfsreclame.

Na een tijdje gezocht te hebben kwamen we er één tegen bij een bedrijfswagen handelaar in de omgeving. Zie de foto. 

Ondertussen had ik de huidige Volkswagen LT 28 te koop aangeboden op de verschillende internet sites. Uiteindelijk verkocht ik de oude (derde) camper via de CAMPER SITE aan mensen uit Barneveld.
 

Een auto (bus) gevonden;
We hebben een Volkswagen LT 35 TDI MAXI gevonden;
Bouwjaar januari 1997.
Kilometerstand! slechts 86600km.
De afmetingen van deze bus zijn "enorm" te noemen.
De laadvloer heeft een lengte van 4,25meter. De totale auto is iets meer dan 6,50meter, de trekhaak niet meegerekend.
Onderstaande foto's geven een aantal foto's van deze bus.

Samen met een kennis van mij, die een zelfde bus heeft aangeschaft, gaan we twee nagenoeg identieke campers maken. U zult daarom de twee bussen regelmatig op de foto's terug zien.
Verder zal ik nu ook spreken van we, de kennis en ik zijn dusdanig technisch en "Willy Wortels", dat we diverse constructies en indelingen zelf kunnen ontwerpen............. We hadden de indeling van de camper reeds geheel doorgesproken.
 




 

Ook hier waren weer eisen aan verbonden;

1, weer geschikt voor verblijf van VIER (4)
    personen.
2, aanwezigheid van een ruim dinet.
3, twee persoon vaste slaapplaats achterin
    (liefst in de breedte).
4, toilet ruimte.
5, ruimte voor een koelkast.
6, ruime keuken met kook en spoel
    mogelijkheid.
7, heel veel bergruimte.
8, geen "zooi" meer op het dak waar je via
    een laddertje naar toe moet klimmen.

Hiernaast de eerste poses van de campers in aanbouw.

De benodigde spullen;
Langzaam gingen we ons in de omgeving oriënteren op de te gebruiken materialen.
Helaas konden we in onze omgeving niet voor de juiste materialen slagen.
We zijn daarom maar eens in Brabant gaan kijken wat een firma aldaar te bieden had.
Dit was snel duidelijk, ALLES!

Wel werd het ons duidelijk dat bij het oplossen van het ene probleem het andere probleem zich al weer aankondigde. Steeds weer moest er nagedacht worden over een juiste oplossing.
 

De opmaak van deze internet pagina is op chronologische volgorde.
 
Het draaibaar maken van de voorstoelen;
Als eerste zijn we begonnen met het maken van constructies voor het omdraaien van de beide voorstoelen. De bestuurderstoel was het eenvoudigst. Helaas bestaan voor de originele ISRI stoelen GEEN draaiplateaus. Toch moesten deze stoelen blijven zitten, de stoelen zitten namelijk uitstekend. De bestuurder stoel draait nu op een aangepast T2/T3 plateau. De bestuurdersstoel draait om zijn eigen middelpunt, de stoel moet namelijk op de plaats blijven staan.
 

                
De draaiende voorstoelen. De stoel staat hier in de normale stand.
 

De passagier stoel was een ander probleem. Deze stoel zit erg ver naar rechts, en is daardoor te ver verwijderd van de bestuurdersstoel. Na het geheel ronddraaien was het de bedoeling dat de passagierstoel dichter naar de bestuurderstoel werd geplaatst. Het heeft heel wat hoofdbrekens gekost om tot het uitgevoerde idee te komen. Het geheim van de SMID is namelijk dat tijdens het draaien de stoel zich naar links verplaatst. Dus het draaipunt zit NIET in het middelpunt maar is een behoorlijk stuk naar links verplaatst. Natuurlijk moet er duidelijk rekening gehouden worden dat de verkeersveiligheid NIET in gevaar komt. Het draaiplateau is daarom gemaakt van een degelijk stuk ijzer.
Het resultaat is dat de passagierstoel nu op een dusdanige stand van de dinet tafel is geplaatst, zodat iemand die op deze stoel plaatsneemt ook fatsoenlijk aan de dinet tafel kan zitten. Tevens kan nu in combinatie met de tafel en vaste bank van het dinet en deze voorstoelen een twee persoons bed gemaakt worden.
 


De draaiende voorstoelen. De stoel staat hier in de normale stand. De foto is genomen vanaf de linkerzijde van de passagierstoel. Het draaiplateau is zo gemaakt dat voor het naar links plaatsen de stoel voldoende stevigheid vindt, en niet verzakt als er een wat zwaardere persoon op de stoel gaat zitten als de stoel geheel is omgedraaid.


De draaiende voorstoelen. De stoel staat hier 90graden gedraaid.
 

        
De draaiende voorstoelen. De stoelen staan hier volledig gedraaid, dit zijn detail opnames.
 

       
De draaiende voorstoelen. De stoelen staan hier beide volledig omgedraaid.

Het plaatsen van de grote SEITZ vensters;
Verder is de camper nu voorzien van de dakluiken en de benodigde zijramen.


 


 

Let even op de gigantische binnenruimte op de foto hiernaast!

 


 

Het plaatsen van de dakluiken;
Wij hebben gekozen voor kleine luiken voorzien van melk (plexi) glas van 40x40cm. De reden hiervan is dat we tijdens de grote vakanties altijd in het zonnige Italië bivakkeren.
Hierdoor zal het vele hete zonlicht wat via de dakluiken naar binnenkomt behoorlijk worden verminderd.

Het isoleren;
De keus van het materiaal is van persoonlijk aard. Wij hebben gekozen voor X-trem van 1 cm dikte. Het was namelijk niet zo dat X-trem van 2 cm dikte ook een dubbele isolatie waarde had.
De X-trem is met hiervoor geschikte lijm op de "body" van de auto gelijmd.
 

  

  

De betimmering 1;
De betimmering neemt de meeste tijd in beslag. Ook hier is enige ervaring benodigd. Het geval wil namelijk dat een bus model zonder apart geplaatst verhoogd dak NET iets te laag is voor mensen langer dan 1,88mtr. Je kan dus niet zomaar dikke latten van spant tot spant schroeven om het plafond te plaatsen.

 
Hierboven vindt u enkele foto's van de gestempelde plafondplaten.
 

Dit kost al gauw weer een aantal centimeters van de stahoogte. Wij hebben het op de volgende manier gedaan. Natuurlijk willen we GEEN enkele schroeven (tenminste als het niet anders kan) zien. De platen voor het plafond moet als het ware direct tegen de spanten geplakt worden. Dit is niet zonder meer mogelijk. We hebben van spant tot spant eerst allemaal stroken triplex dikte 0,5cm en een breedte van 12cm bevestigd met popnagels.
Daartegenaan hebben we weer de
plafondplaten gelijmd. We hebben niet bespaard op de lijm. We hebben lijm genomen van behoorlijke kwaliteit. Door nu deze plafondplaten voldoende te "stempelen" dus druk aanbrengen tegen de te lijmen delen en dit ruim 24uur te laten drogen krijg je het gewenste resultaat. Een zeer strak plafond. Omdat de platen niet geheel de breedte van de auto hebben hebben we een stuk extra geplaatst precies waar de bovenkastjes worden gemonteerd. M.a.w. de naad valt precies weg.
 
Het plaatsen van het DINET;
Het was duidelijk, het DINET, in de volksmond de treinzit moest weer direct bij de schuifdeur geplaatst worden. Zoals reeds vermeld met gebruik van de originele voorstoelen.
Voor de eventueel meereizende passagiers is dit ook prettiger omdat deze dan gesprekken van de bestuurder en de bijrijder mee kunnen volgen. Verder is deze plaatsing prettiger omdat in principe altijd de schuifdeur geheel is geopend. Er is dat altijd ruim zicht naar buiten en voldoende frisse lucht. Het dinet wordt gebruikt als 4 persoons zit/eet hoek, en
's nachts kan het bed omgebouwd worden tot een twee persoons slaapplaats.

 

 


Hieronder vindt u enkele foto's van het DINET. De tafel is nog niet geplaatst. Het zal u duidelijk zijn dat de tafel gedurende de bouw van de camper altijd in de weg staat.

 
Het geplaatste dinet ter hoogte van de schuifdeur en direct achter de cabine stoelen.

Het vervolg van de betimmering vindt u verderop op deze internet pagina.(naar betimmering 2)
 
Het plaatsen van het toilet;
We hebben gekozen voor een elektrisch bediend en een cassette toilet van Trethford.
Het plaatsen van het toilet was weer een verhaal apart. Voor het toilet moesten weer enkele gaten gezaagd worden. Er moest een toilet raam (SEITZ) en het deurtje voor het uitnemen van de cassette van het toilet geplaatst worden.
Ook nu zat er weer een behoorlijk stuk staal in de weg. Deze onderste carrosserie plaat is verstevigd tegen doorbuigen en rammelen. We hebben deze versteviging weer hersteld met voldoende lijm en behoorlijk dik hout.


 
Hieronder vindt u enkele foto's van het plaatsen van het toilet en het toiletraam. Het zagen van de gaten voor het plaatsen van het toilet raam en het deurtje voor het cassette toilet.

  


De geplaatste wand in de toilet ruimte. Ook om het toilet raam is alles netjes zonder schroeven afgewerkt.

  
 

De roosters en spanningsaansluiting;
Voor de koeling van de koelkast moesten er nog roosters in de zijwand worden geplaatst.
Helaas zaten de spanten in de weg en we hebben de roosters iets verschoven. Verder moet met blowers de frisse en minder warme lucht achter de koelkast geforceerd worden verplaatst.

 


Het inbouwen van de roosters voor de koelkast en de spanningsaansluiting.

  

De betimmering 2;
Doordat nu weer enkele  voorbereidingen waren getroffen konden we verder met de betimmering van de camper. We hebben eerst de plaats bepaald van het vaste twee persoons bed achterin. Nu deze plaats was bepaald konden we verder de wand en rondom het toiletraam de wanden gaan bekleden. 

 

De geplaatste wand in de toilet ruimte. Ook om het toilet raam is alles netjes zonder schroeven afgewerkt.


 


De ruimte met geplaatste accu en de ruimte voor de benodigde elektronica.

  

Hierna konden we het eerste gedeelte van het halve tussenschot plaatsen. Aan dit halve tussenschot hebben de kasten voor de verschillende functies vastgemaakt.
Het tussenschot is geplaatst net midden boven de linker achterwielkast. Direct hiervoor richting de cabine wordt de tweede accu geplaatst (direct voor de wielkast). Boven de geplaatste accu en de wielkast wordt de ruimte gemaakt voor het elektronica paneel.


De geplaatste tussenwand van de ruimte voor de koelkast en de toilet ruimte.

  


Boven het elektronica paneel wordt de koelkast geplaatst. Boven de koelkast wordt nog een redelijke kast gebouwd waar kleren o.i.d. gelegd kunnen worden. 


De geplaatste wanden en deur van de toilet ruimte.
  
 

Nu dit allemaal bepaald was kon de scheidingswand geplaatst worden van de eerder genoemde ruimtes en de ruimte voor het toilet. Ook de wand en de deur voor het toilet konden nu geplaatst worden. Natuurlijk ging alles gepaard met vele problemen; ALLES was even scheef en rond. Alles moest op het oog geplaatst worden. Al met al hebben we een aardig resultaat geboekt.

Doordat we om de wielkast en de koelkast roosters heen moesten bouwen hebben we een scheef stuk wand in het toilet geplaatst. Natuurlijk hebben we geen ruimte verloren laten gaan en met veel kunst en vliegwerk (kleine) ruimtes gemaakt in deze wand.
De geplaatste scheve wand in de toilet ruimte.
We hebben er weer voor gezorgd dat er geen ruimte verloren is gegaan.
 


Tenslotte konden we het stuk tussenschot tussen het toilet en het dinet plaatsen.
Het grootste gedeelte van de rugleuning was samen met het dinet al geplaatst. Slechts het bovenste stuk boven op dit stuk rugleuning en het plafond/wand moest nog geplaatst worden.
Het afzagen van beide gedeeltes hebben we als laatste gedaan. Het afwerken van de kopse rand hebben we met een nette bies gedaan.

 

De half afgezaagde rugleuning.

De gehele rugleuning van het dinet welke wordt afgewerkt met een nette afwerkstrip.

  

Het vervolg van de betimmering vindt u verderop op deze internet pagina. (naar betimmering 3)
 
De "verbreding" van de camper!;
Zoals reeds aangegeven MOESTEN we in de breedte in de camper op een vast bed kunnen slapen. Maar ook dit gaf weer problemen. Vanaf het uiterste puntje plaatstaal, van links naar rechts van de camper op het breedste punt, was de camper slechts 1,84mtr. Daar we allen boven deze maat lichaams lengte hebben zouden we met geen mogelijkheid in de breedte kunnen slapen. 
Dit werd dus een geheel verhaal apart, om een oplossing hiervoor te vinden. Dit heeft heel wat uurtjes arbeid gekost om tot het gewenste resultaat te komen. We kregen op de voorjaars meeting 2003 van de Volkswagen LT club de oplossing in de schoot geworpen. We zagen we tot onze verbazing een VW LT 35TDI Maxi geheel omgebouwd tot camper door een firma in het zuiden van Duitsland. Deze camper had ook een vast bed in de breedte achterin. Deze firma had voor het realiseren van extra slaapruimte ter hoogte van het vaste bed, in de raamsponning, zogenaamde "heck verbreiterungen" gemonteerd.

 


De "heck verbreiterung(en)".

De verbredings panelen;
Het resultaat bij deze camper was een vast bed met een lengte van ruim 1,95mtr. Dit was voor ons natuurlijk ook voor ons de oplossing.
Navraag bij de firma in kwestie maakte ons duidelijk dat deze "heck verbreiterungen" wel los te koop waren maar gewoon  "onbetaalbaar". Het vermoeden was voor ons dat deze firma deze "heck verbreiterungen" gewoon niet los wilde verkopen. Wij hebben toen besloten om deze dan maar zelf te maken. Maar hoe,.................? 
Voor een ander probleem moest er iets speciaals aangemaakt worden van aluminium. Dit deed de vraag bij deze firma oprijzen, hé kunnen jullie,............. . Het antwoord was duidelijk, daar hebben we een andere firma, gespecialiseerd in polyester, voor. Navraag bij deze firma gaf ons enige tips en tricks hoe we tot een product zouden zouden kunnen komen. 
Het belangrijkste was dat er een MAL gemaakt moest worden. Maar hoe maak je een mal?
De praktijk heeft ons geleerd dat je over een goede "3D" inzicht moet beschikken, daarbij moet je ook nog alles in spiegelbeeld (omgekeerd) denken en maken.


Het maken van de ruwe mal. Geheel van stevig hechthout gemaakt.
Het binnenste van de mal.
Let op de hier getoonde bodem, dit is de flensmal. Deze mal is demontabel van de bovenmal. De bodem van de mal moet nog worden gemonteerd.

  

  

Verder moet je heel nauwkeurig werken. Tevens was het nodig dat de verbreding symmetrisch moest zijn zodat de verbreding zowel voor de linker als ook voor de rechterzijde gebruikt kon worden.
Natuurlijk is het zo hoe strakker de mal hoe mooier het gemaakte product van polyester.
Als de verbreding uit de mal gehaald wordt moet deze verbreding ook goed passen.
Ook moest er rekening gehouden worden dat er niet aan de buitenkant van de bus geschroefd kon worden. Het enige wat zichtbaar mocht zijn is de naad waar de lijm/kit uit wordt geperst bij het bevestigen.
De verbreding die wij gingen maken moest een holle ruimte worden zo diep mogelijk, in ons geval buitenmaat 10cm, met aan de te monteren kanten een (binnen) flens. Deze flens is nodig om later de verbreding te kunnen monteren aan de carrosserie van de camper. Dit stuitte direct alweer op een nieuw probleem, de mal moest nu uit twee delen bestaan. Om de buitenkant het strakst te krijgen was dit de kant welke in direct contact moest komen met de mal. We hebben ervoor gezorgd dat de binnen kant van de mal zeer strak is opgeleverd. De flens kant mal was eigenlijk een soort van deksel welke op de buitenkant mal werd geplaatst. In dit deksel waren gaten gemaakt waardoor je het polyester in de mal kon leggen voor het uiteindelijke product.
De montage flens aan de verbreding staat onder een hoek van 90 graden aan de boven en onderkant naar binnen van de gehele verbreding. Het resultaat heeft enkele tijd op zich laten wachten, in augustus waren we al begonnen met een mal te maken. Het construeren en bewerken heeft tenslotte tot begin november geduurd.
 

De constructie van de mal;
Hieronder vindt u een aantal foto's vanaf de constructie van de mal tot aan het gehele product de verbreding van onze VW LT 35TDI Maxi.

Als eerste ziet u hier het construeren en bewerken van de mal. De mal moet perfect glad zijn. Hoe strakker de mal hoe strakker het uiteindelijke product. Later bleek, dat ondanks dat het zeer strakke spuiten van de 4+1 twee componenten grondlaag, de mal nog steeds veel te ruw was.
  

Een mal moet zo glad zijn als ijs als er polyester wordt opgebracht. Het polyester heeft een zeer sterke hechting en kan er voor zorgen dat als de mal niet glad genoeg is direct bij het eerste product de mal al geheel "total loss" is.
En tenslotte moesten we de mal gebruiken voor vier producten.
 


Het bovenmal gedeelte, het geheel is gespoten met 4+1 twee componenten grondverf, er wordt gewerkt aan de laatste oneffenheden. Met autoplamuur worden de oneffenheden verwijderd.
Tegen de wand staat de ondermal waar de flens van polyester tegen aan wordt gelegd. 

  

Het bovenmal gedeelte, het geheel is gespoten met 4+1 twee componenten grondverf, er wordt gewerkt aan de laatste oneffenheden. Met autoplamuur worden de oneffenheden verwijderd.
Tegen de wand staat de ondermal waar de flens van polyester tegen aan wordt gelegd. 
 

Het product: DE VERBREDINGEN!;
Tenslotte kregen we het bericht dat er één verbreding gereed was. Volgens afspraak hebben we deze verbreding dan ook direct gehaald. Er moest eerst gekeken worden of deze verbreding naar behoren in de sponning van het het voorgeperste raam en op de carrosserie paste. Het resultaat van nauwkeurig werken loont zich direct. Het paste precies!
Het resultaat ziet u hieronder. Er was weer een mijlpaal bereikt. Het heeft menig zweetdruppeltje gekost om dit product te realiseren.

Het zagen van het raamgat rondom de raamsponning en het (tijdelijk) plaatsen van de verbreding

  


 


  

Het passen van de nieuwe verbredingen.

  



 

Het uiteindelijke produkt:
DE VERBREDING!;

Om later een strakke kit rand te krijgen is de verbreding geplaatst en word geheel rondom op een dusdanige manier afgeplakt, dat als de kit zo meteen na het definitieve vastzetten van de verbreding, tussen de montage flens aan de verbreding en de raam sponning van de auto wordt weg gedrukt, dat met een rond PVC buisje oid de kit weggedrukt kan worden OP het afplakband. Later wordt het afplak band verwijderd en wat overblijft is een strakke kit rand. Met afwasmiddel wordt de kitrand met de vinger strak getrokken. 
Op de onderstaamde foto is te zien het afwerken en het verwijderen van de laatste gemorste kit/lijm resten en dat de verbreding niet noemenswaardig uitsteekt.

  

Hier is te zien dat vanaf de voorkant het verbredings paneel niet noemenswaardig uitsteekt.



Het voorlopig monteren van de verbreding. (nog zonder kit/lijm)
Het is hier te zien dat de verbredingen reeds in de kleur van de auto zijn gespoten.

  

 


Op de hiernaast staande foto is te zien het afwerken en het verwijderen van de laatste gemorste kit/lijm resten en dat de verbreding niet noemenswaardig uitsteekt.
 

  

Het monteren van de linker verbreding. Ook hier is het venster paneel uitgezaagd voor het plaatsen van de verbreding van polyester.

  

Na het definitief plaatsen van de verbreding op de linker kant is ook hier  duidelijk te zien dat de verbreding niet noemenswaardig uitsteekt.



Om het geheel nu echt af te maken en voor een nette afwerking is in het hout ook nog een sleuf gefreesd waarin de tafelrand strip wordt geslagen. De hoeken zijn onder 45graden afgesneden.

Het betimmeren van de ramen was een flinke  en een andere klus. Om het een mooi geheel zonder schroeven te laten worden hebben wij eerst een soort lambrisering om het Seitz venster gemonteerd. Om hierna de dunnen wandbeplating hier tegenaan te monteren is van de buitenste rand 3mm afgefreesd. Met lijm en nieten is tenslotte de wandbeplating hieraan vastgemaakt.
Het vervolg van de betimmering vindt u verderop op deze internet pagina. (naar betimmering 4)
 

De betimmering 3;
Het betimmeren van de uitbouwen, op de foto hiernaast ziet u hoe met behulp van balkjes en schroeven de uitbouwen met kit op de carrosserie zijn geschroefd. De balkjes geven tevens de mogelijkheid om straks weer het houd te monteren. De binnenkant is weer afgetimmerd met dunne wandbekleding wat is gebruikt voor het plafond en de wanden.
De dunne wandbekleding plaat is met sicaflex aan de eerder aangebrachte isolatie gelijmd.
Voordat wij met deze betimmering konden beginnen hebben wij eerst voor een groot gedeelte de wanden van de dunne

  

  

wandbeplating voorzien. In het keuken gedeelte en in het slaapkamer gedeelte is de wandbekleding vervolgens geplaatst. Om de uitbouw heen is tenslotte met het meubelpaneel materiaal een nette ombouw gemaakt die geheel aansluit op het matras gedeelte.

Het geheel is nu netjes afgewerkt. Door aan de rechterkant (t.o.v. rijrichting) een soort van “pasplaat” te plaatsen is het mogelijk om een behoorlijk strak geheel te krijgen. In de randen binnen in de verbreding wordt in de reeds uitgefreesde sleuf de nette afwerkstrip gedrukt (met een kunststof hamer.) Het resultaat zijn weer nette randen. Zie bovenstaande foto.

Het volgende onderdeel was het plaatsen van de tussenwand van de slaapkamer (“bedstede”) en de camperruimte. Dit kostte een gehele plaat van 244cmx122cm. Ik heb hiervoor eerst een mal gemaakt van een stuk resthout. Door deze exact van pas te maken is het verder alleen nog aftekenen op de te gebruiken plaat hout. Door de grootte van deze tussen wand moest direct al worden besloten om een stuk van deze plaat af te zagen. De tussenwand moest als stukken worden geplaatst. De plaat was anders niet te

  

hanteren via de zijdeur, nagenoeg geheel naar het achterste gedeelte van de camper. Omdat ik bij dit soort zaken altijd tien keer vaker meet dan anders kwam ik al snel tot de ontdekking dat het afgetekende gedeelte niet voor andere tussenwand gebruikt kon worden, de afgetekende afmetingen waren net wat aan de krappe kant. Door tien centimeter meer te nemen bleef een stuk plaat over wat weer gebruikt kon worden voor de tussenwand naast de koelkast. Zoals je op de foto's kunt zien is het een gigantisch werk om een dergelijke grote tussenwand naar behoren te plaatsen. Er moet overal rekening mee gehouden worden. Het belangrijkste is dat de tussenwand RECHT en STRAK wordt gemonteerd. Als er iets is waar ik mij druk om maak is iets wat scheef is. Ook de toegang naar de toekomstige “garage”, onder het bed, vanuit de camper ruimte is reeds aangebracht. Ook dit deurtje moest van tevoren worden aangebracht. Het is nu niet meer mogelijk, nu deze tussenwand is geplaatst, om dit gat van dit deurtje erin te zagen. Het begint binnen in zo langzamerhand al redelijk op een camper te lijken. Maar er is nog meer timmerwerk te doen.

Onder andere moest er in de slaapruimte op het voeteneinde nog een grote kleding bovenkast gemonteerd worden, daarnaast wilden wij boven het hoofdeinde nog een soort van schap monteren waarin je allerhande zaken in kwijt kunt. Tenslotte moet je van alle ruimte en hoekjes gebruik maken.

Voor de WC deur en het paneel van de deur moest weer iets voor geregeld worden. Stel dat het toilet defect raakt en het toilet moet eruit of vervangen worden. Met andere woorden het was nodig om dit paneel demontabel te maken.


    
Het paneel is bevestigd aan een redelijke dikke balk op de knik hoek van de toilet ruimte. Deze balk zit boven en ondervast aan respectievelijk aan de vloer en het plafond. Aan de andere kant van het paneel zit dit paneel vast aan de kast van de koelkast en kast. Zoals gezegd geheel demontabel.
 

Extra Seitz venster;
Omdat wij in het slaapgedeelte toch wat meer van frisse lucht wilden voorzien hebben wij achteraf nog een extra Seitz venster in de rechter achterdeur geplaatst.
's Ochtends na het wakker worden kan dit venster opengezet worden en kun je genieten van het ochtend gloren.

  

De betimmering 4;
Na het aftimmeren van het slaapgedeelte zijn wij verder gegaan met de keuken. Hier moest rekening gehouden worden dat de achterwand van het keukenblok demontabel moest zijn. Achter de wand zitten de bevestigingsbouten van de rail van de schuifdeur. Mocht het nodig zijn dan moest de rail worden verwijderd.
Om het aanrecht een stevig geheel te laten worden hebben wij eerst een raamwerk opgezet. Achteraf bleek dit een goede beslissing te zijn geweest. Door nu de platen van pas te maken met de moeilijke scheve hoeken is het aanrecht met het blad en de kookplaat en spoelbak een mooi strak geheel geworden. Hiernaast het aanrechtblad lichtgrijs links nog niet geheel gereed, rechts geheel gereed met de tafelrand strip gemonteerd.

 

  

  

  

Na het plaatsen van het aanrecht wilden wij boven het aanrecht nog een bovenkast hebben. Ook dit is gerealiseerd, naast de keuken bovenkast en boven de deur is nog weer een flinke bergruimte gemonteerd waarin een aantal directe dagelijkse benodigdheden gelegd kunnen worden.
 

Tenslotte was er het probleem; wat doen wij op de vloer? Wij hebben gekozen voor kwalitatief goed klik laminaat. Behoorlijk slijtvast en het ziet er goed uit. In ons geval hebben wij gekozen voor een kersenhouten kleur. Dit is een warme en zachte kleur wat mooi afsteekt tegen het lichte hout van het camperinterieur.

Op de foto hiernaast is de vloer net gelegd.

Voor het grootste en belangrijkste gedeelte zijn wij voor het bouwen van de camper wel helemaal rond geweest. Alles zit er nu in en alles kan nu gebruikt worden. Natuurlijk is er voor het aansluiten van het gas, water en elektriciteit nog veel werk nodig. Het gas is niet zo moeilijk, let natuurlijk wel opdat het gassysteem goed wordt aangesloten zonder lekken. De gebruikers op het gas zijn: gascomfort, koelkast en naderhand nog extra ingebouwd een noodvoorziening voor een gaskachel nabij de schuifdeur.
De watervoorziening is geregeld met een watertank (jerrytank) achter in de camper naast de kast met de gasflessen. Indien nodig kan deze watertank vervangen worden als deze vies is.
De watertank kan verwijderd worden als deze gevuld moet worden. Een waterpomp en een expansie vat van ShurrFlo zijn boven de rechterwielkast gemonteerd aan de andere kant van de gas kast. In de ruimte van de waterpomp en een expansie vat zijn de transformatoren gemonteerd van de vloerverwarming. De warmte van deze transformatoren houden deze ruimte vorstvrij. De vuilwatertank is een vaste tank onder de camper tussen de achterwielen van ca. 75liter. Achter onder de camper is de kraan voor het lozen van het vuile water. Indien nodig kan de tank tijdens wintersport losgekoppeld worden. Het water kan dan opgevangen worden in een emmer onder de losgedraaide slang.
De elektrische installatie wordt hierna beschreven.

Electriciteit;

 

Het elektriciteits systeem in onze camper is zodanig aangesloten dat elke verbruiker of gebruiker zijn eigen aansluiting heeft. De  aansluitingen van elke gebruiker gaan naar een centraal punt, onder de koelkast, en worden aangesloten op het elektronica paneel. Elke draad met elke gebruiker of verbruiker heeft zijn eigen draad door een eigen buis. Bij defecten hoeft alleen maar de draad worden vervangen om het systeem weer naar behoren te laten werken. Alle elektronica is ook zelf gebouwd en bestaat uit een lade met alle mogelijke bedieningen en beveiligingen.
Op de voorkant van de lade met het camperpaneel zijn een aantal knoppen en controle LED's voor het bedienen van het camperpaneel. Tevens is een professionele acculader ingebouwd om de in de camper aanwezige accu's tijdens netspanning weer op te laden. Na het aansluiten van de netspanning zal na het omzetten van de hoofdschakelaar nagenoeg ALLE gebruikers of verbruikers over gezet worden met een omvormer van 220Volt AC naar 12Volt DC. Een aantal stroom verbruikers zoals de dakblower, waterpomp en de koelkast zijn direct op de accu aangesloten.
Het scheiden van de startaccu en huishoudaccu's is gerealiseerd door een automatisch scheidingsblok van SCHEIDER.
 
Het CAMPERPANEEL is beroemd en heeft in 2005 de voorpagina gehaald van de campersite. www.campersite.nl

 

     

  
 

 


Standkachel;

 

Wij hebben als verwarming voor een standkachel op dieselolie gekozen. Het voordeel van deze standkachel is dat deze dieselolie uit de tank van de camper haalt. Een benzine (diesel) pomp heb je bijna in elke stad of dorp. Als de tank bijna leeg is en je wilt de kachel gebruiken dan gooi je de tank gewoon vol. Gas daarentegen is toch moeilijker te verkrijgen, tenminste wij hebben altijd problemen met het regelen van gas. Tevens zijn tijdens wintersport onze gasflessen aan boord van de camper niet toerijkend voor een langer verblijf.





Download SPECIFICATIES: Airtronic D4

Inmiddels hebben wij de wat oudere standkachel van Webasto HL32 (3200) Watt vervangen door een Eberspächer AIRTRONIC D4 (4000Watt). Deze Eberspächer D4 is daarbij moderner en met de mee te leveren thermostaat is de temperatuur traploos in te stellen. Wij zijn zeer tevreden over deze standkachel.
     


De uitlaat en INLAAT zijn nu beide voorzien van een demper, het lawaai van deze Eberspächer standkachel is vanaf twee meter van de camper verwijderd te verwaarlozen.

Vloerverwarming;

 

Bij een camperaar maakten wij kennis met vloerverwarming in de camper. Dit was erg aangenaam aan de voeten. Dit heeft ons doen besluiten om dit voor het leggen van de laminaatvloer dit onder het laminaat aan te brengen. Wij hebben een mat (1mtr X 75cm) van 440Watt bij het dinet onder de tafel en voor het keukenblok hebben wij een mat (1mtr x 50cm) van 200Watt. Als het 's avonds en 's nachts erg koud is zetten wij de vloerverwarming aan zonder de standkachel te hoeven gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de kou net uit de camper weg blijft.

De laatste hand; DE NAAM;

 

Onze vorige camper had een naam: "jump for joy". Natuurlijk moest de nieuwe camper ook weer een naam hebben. Wij hebben de camper "jump for joy II" gedoopt. Het vervolg op de vorige camper.
Het is nog steeds de bedoeling om de camper een thema te geven. Daar wij iets hebben met ORCA's hebben ligt het in de bedoeling om op de uitbouwen ooit nog eens ORCA stickers te plakken. Helaas hebben wij nog geen juiste stickers hiervoor kunnen vinden. Wel hebben wij het "kattepootje" van Keiko (Free Willy) op de achterdeur aangebracht. Dit meer als herkenning.

  

HERBOUW;

 

Soms heb je pech, dan is ook de vakantie ten einde. INBRAAK! BAH, niets vervelender dat je hele camper overhoop is gehaald en nog erger behoorlijk vernield. Alles wat om de tafel van het dinet stond was kapot getrapt. Gewoon moedwillig vernield, waarom? Wij hadden de fout gemaakt een kluis in te bouwen. De kluis zal en moet ongeopend mee en daarvoor trap je eerst alles weg. Als dat dan niet lukt breek je alsnog de kluis open. Doordat de inbrekers door het zijraam (bestuurders zijde) naar binnen waren gekomen was er braak schade en beschadiging van het raam zelf. De foto's spreken genoeg. (Kijk ook even bij de button inbraak) Al met al 1600,00euro schade voor nog geen 100,00Euro gestolen. Hoe ziek moet je zijn!

 

 

Na een gesprek met de verzekering en een uitstekende vergoedings regeling is na vijf dagen bouwen de camper weer bruikbaar voor de volgende trip.

  

  
Eerst maar alles verwijderen en opruimen. Ook het plaatsen van een nieuw Seitz venster was nodig.

 

 

Slotwoord;
Met de bouwbeschrijving van onze camper op deze site hebben wij gemeend onze ervaringen op het internet met iedereen te delen. Wij hopen dan ook dat u via deze site aan de slag kan gaan met het bouwen van uw eigen camper. Veel plezier.


 
HOME
Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten worden verleend.