VOLKSWAGEN CRAFTER L4H2
2,5ltr-80kW (110pk) / 02-11-2010
 

2014 - 2015

 

INLEIDING

Op een bepaald moment is het weer zover, .....................kriebels! Welke kriebels?? Kriebels om weer een nieuwe camper te bouwen. Daarbij wel een aandachtspunt: eerst het verkopen van de "oude" camper. Immers deze camper bevat nog een aardig kapitaal wat nodig was voor de aanschaf en het bouwen van de nieuwe camper. Via de Marktplaats is de camper na ca. twee maanden uiteindelijk verkocht. Dus we kunnen eindelijk aan de slag met het bouwen van de nieuwe camper.

ZOEKTOCHT

Op zoek naar een geschikte auto voor het bouwen van een nieuwe camper, er rijst natuurlijk direct eerst de vraag welke auto? Een VOLKSWAGEN natuurlijk! Voor een recente en grote Volkswagen bus komen we dan al snel uit bij de Volkswagen Crafter. Zoals elders op deze site aangegeven heb je de Volkswagen Crafter in verschillende varianten. Daar wij onze motor hobby in voorkomend geval willen combineren met de camper hobby was de keus makkelijk.
Het moest de aller langste Volkswagen Crafter worden, dit betekent de lengte 4 (L4) de hoogtes (H2 of H3) die er zijn is niet zo belangrijk het is maar net waar je tegen aanloopt.
Dan begint dus uiteindelijk de zoektocht naar de auto. Dat heeft eerlijk gezegd een flinke tijd geduurd, we wilden een Volkswagen bus niet te oud maximaal 5 jaar oud, en niet te veel kilometers op de teller, maximaal ca. 100.000km. Tja dan wordt de spoeling erg dun, er zijn niet veel Volkswagen Crafters met zo weinig kilometers en met de juiste motor. Dat wordt zoeken, zoeken en heel veel geduld. Uiteindelijk vind je er een. Zo ook weer in ons geval.

Na heel lang zoeken hebben we eindelijk een Volkswagen Crafter gevonden. We hebben zowel in Nederland maar ook in Duitsland gezocht. Uiteindelijk vonden we een Volkswagen Crafter in Vuren, oorspronkelijk geïmporteerd uit Duitsland. We hebben daarbij verschillende ervaringen opgedaan, leuke maar erger nog ook minder leuke.
Gegevens van de gevonden Volkswagen Crafter:
Bouwjaar:
Kilometerstand:
Type:
Motor:
Versnelling:
Laadvloer lengte:
Totale lengte Crafter L4:
Diverse accessoires.
2 november 2010
102800km
L4H2
5 cilinder 2,5ltr TDI, 80kW
Handgeschakeld, 6 versnellingen
4,70mtr
7,34mtr exclusief step bumper en trekhaak
PDC = Park Distance Control
DPF = Diesel Partikel Filter

EEN VOLKSWAGEN CRAFTER L4H2 2,5ltr-80kW 11-2010 GEVONDEN

(24 augustus 2014) START CAMPER BOUW VW CRAFTER

Ondertussen zijn we gestart met de bouw van onze nieuwe camper. Het is de bedoeling dat de indeling v.w.b. het camper deel nagenoeg het zelfde wordt als bij onze vorige camper onze Volkswagen Lt 35TDI maxi. Vanzelfsprekend brengen we wel enkele wijzigingen aan, die wijzigingen die vanuit de VW LT toch nog kunnen/konden verbeteren.
Ook is er een andere wijzigingen v.w.b. het vaste bed achterin, gezien de lengte van deze VW Crafter is het mogelijk om het vaste bed in de lengte te bouwen. Dit betekent dat we geen uitbouwen meer hoeven te maken. Daarnaast is het de bedoeling om de ruimte die het vaste bed in beslag neemt te gebruiken om in voorkomend geval één van onze motorfietsen mee te kunnen nemen. De bedoeling is om het vaste bed demontabel te maken, zodat, als we een motor willen meenemen, het vaste bed wordt weggehaald en de motorfiets op de plaats van het vaste bed kan staan. Dit betekent wel dat we een alternatieve slaapplaats moeten creëren.
Gezien onze reizen naar exotischer oorden willen we ook een douche inbouwen. We hebben plekken gehad waar we niet konden douchen. En soms wil je echt wel een keer douchen.
Aan de andere kant, waarschijnlijk zullen we de douche nooit gebruiken.
Vanwege inbraak gevaar, zoals we dat hebben gehad in 2006, hebben we besloten om minder en kleinere Seitz vensters in te bouwen.

Helaas moeten we onze camper naast huis bouwen het ontbreekt ons aan grote stallings ruimte. Dit betekent dat wij volledig afhankelijk zijn van het weer. Helaas weten we ondertussen dat de weergoden ons niet gezind zijn.
Tevens hebben we gemerkt dat vele gereedschappen aan vervanging toe zijn vanwege defecten en slijtage. Het ene na het andere apparaat of stuk gereedschap gaat kapot. Wij schromen dan niet en kopen onmiddellijk nieuw gereedschap.
Vanzelfsprekend hebben we ook een professionele cirkelzaag aangeschaft, er is er maar één cirkelzaag die goed is: de FESTOOL 55, doordat deze cirkelzaag gebruik maakt van een rail systeem kun je perfecte zaagsneden maken.

Uiteindelijk zijn we met de bouw gestart. Dit betekent een aantal voorbereidingen en de aankoop van de vele benodigde materialen en dan aan de gang!

LEVERANCIERS

We hebben bij meerdere leveranciers de auto (VW Crafter) en de camper spullen gekocht:
De Volkswagen Crafter: Kleyn Vans te Vuren.
Verschillende camper materialen: De Wit camper onderdelen te Schijndel.
Verschillende camper materialen: Boranka te de Weere (NH).
Verschillende camper materialen: Jaap Veneboer te Drachten.
Verschillende camper materialen: JASI Camp te Leek.
Acculader: Bol.com
Power Supply: ElektronicaWereld.nl
Accu en bijbehorende bekabeling: Brezan automaterialen
Diverse materialen: Gamma, Karwei, De Boer, ERHA te Drachten

PASSEN EN METEN

Bij de voorbereidingen hoort ook het passen en meten! Past alles wel in de camper zoals wij dat hebben uitgedacht en zoals wij dat willen hebben. O.a. zal de toilet ruimte verder de laadvloer inkomen dan we in de vorige camper hadden. Dit vanwege de aanwezigheid van de douche. Tenslotte heeft de douche bak een bepaalde maat welke er in moet passen. Dat willen we dan eerst ook even in het echt bekijken. We besluiten om met grote stukken golfkarton een aantal wanden te plaatsen zoals wij dat met tape op de vloer hebben aangegeven. Dit is erg handig je krijgt een goed overzicht van de resterende leefruimte. Ook plaatsen we het twee persoonsbed achterin. We willen zoveel mogelijk de bedden op de maten behouden zoals wij deze hebben aangeschaft. Later blijjkt dat we ca. 10cm van de matrassen en dus ook van de lattenbodems kunnen halen omdat we door de boog van de achterdeuren 10cm extra ruimte hebben om het twee persoons bed te verlengen.

         

We hebben bezoek van een bevriende camperaar met een eigenbouw camper welke de indeling heeft zoals dat bij ons in de nieuwe camper zal worden gebouwd. We gaan natuurlijk even kijken (vandaar het camper zelfbouwtreffen) om een indruk te krijgen van de maten en de resterende ruimte tussen het toilet en het aanrecht. Tenslotte zullen we (ik niet zo veel) heel veel tijd op die plek doorbrengen. We zijn tevreden over de resterende ruimte maar als er nog meer resterende ruimte gecreëerd kan worden zullen we dit natuurlijk niet laten.

VERWIJDEREN TUSSENWAND EN WAND BEKLEDING

De VW Crafter is voor zien van een tussenwand en wandbekleding. Omdat we een doorloop willen hebben vanaf de cabine naar de laadruimte verwijderen we als eerste deze tussenwand. Vervolgens verwijderen we de wand bekleding. Deze wand bekleding is van kunststof met honingraat. We gaan kijken of we dat kunnen hergebruiken waar geïsoleerd moet worden en wat niet direct in het zicht komt. Achteraf hebben we een flink stuk kunnen gebruiken achter de rechterwand van de slaapkamer, de coarroserie van de Crafter heeft hier heel veel plaatwerk wat niet geïsoleerd kan worden vanwege de ruimte en de bevestiging.
Vervolgens hebben we de "bus" volledig geïsoleerd met 2cm dik X-TREM. Een schitterend isolatie materiaal met een hoge isolatie waarde. In totaal hebben we bijna 30m2 van genoemde X-TREM verwerkt. Het isoleren is direct merkbaar geweest.

DRAAIBARE VOORSTOELEN

Voor de bestuurders stoel hebben we een kant en klaar draaiplateau aangeschaft. Dit werkt wel fijn, het past en er zit een verzet stuk bij voor het verplaatsen van de handrem. Helaas is er nog steeds een handleiding of procedure bij nodig. De stoel moet eerst omhoog voordat je de bestuurders stoel kunt draaien. Daarna staat de stoel OVER de handrem die vervolgens niet meer aangetrokken kan worden. Hier moet ik nog iets op verzinnen. Het ziet er naar uit dat ik de handrem nog verder naar rechts en naar beneden moet gaan verplaatsen, hetgeen op zich mogelijk is, er is genoeg ruimte.

Voor de passagier stoel heb ik een universeel draai plateau aangeschaft, immers deze stoel zal weer wat verder naar links, richting bestuurdersstoel, terecht moeten komen als de passagier stoel wordt gedraaid. Het verschuiven van de passagier stoel naar links is nodig zodat deze "zitter" ook fatsoenlijk bij de (eet)tafel kan zitten.

HET ZIJRAAM IN DE SCHUIFDEUR

We hebben een mooie en droge dag, het eerste zijraam, die in de schuifdeur, gaan we plaatsen. Ook nu weer eerst meten en daarna pas zagen. We hebben niet de grootste ramen gekocht, dus als we mis zagen dan kan er altijd een groter raam geplaatst worden. Vanzelfsprekend gaan we het mis zagen voorkomen. Ik maak een mal van de wand plaat, met een gat waar het SEITZ zijraam weer in past. Als de afgetekende gaten overeenkomen met de mal is het gat op de juiste grootte afgetekend.

LET OP: Omdat de zaag spanen HEET zijn plakken we de zijwand van de bus voor een groot gedeelte af. De zaagspanen zullen zich dan niet in de lak kunnen branden. De zaagsneden worden vanzelfsprekend behandeld tegen roesten, tenslotte is het blank metaal.

              

De binnenzijde van de schuifdeur wordt bekleed met het wand plaat materiaal. Na veel gepas en ge-meet, en beetje bij beetje verkorten en van pas maken passen uiteindelijk de drie plaatjes materiaal.

ISOLEREN MET X-TREM 2cm

Vanzelfsprekend moet deze camper GOED geïsoleerd worden. We hadden de VW LT (de vorige camper) geïsoleerd met 1cm X-TREM. We hebben besloten om deze camper te isoleren met 2cm X-TREM. Dit omdat we steeds meer reizen maken naar verre en warmere oorden. Isolatie om de warmte uit de camper te houden is dan wel noodzakelijk.



We hebben uitgerekend dat we ca. 30m2
X-TREM nodig hebben om deze bus te isoleren. We hebben de X-TREM ook gebruikt om de schoonwater tank te isoleren.

                  

DE VAKANTIE (september- oktober 2014) NADERT

Onze vakantie begint ook te naderen, het was de bedoeling dat we met deze "BUS", lees onze nieuwe camper op vakantie gaan. Maar,..................... het is nog lang geen camper. Wij overleggen waarmee wij ons kunnen behelpen en wat echt noodzakelijk is.
Wat hebben we echt nodig zodat we een beetje fatsoenlijk bivakkeren in onze nieuwe camper:
- Bergruimte, die is er voldoende, (ook onder het bed)
- Een (fatsoenlijk) tweepersoons bed,
- Een (kleding) kast,
- De koelkast,
- Enige elektriciteit, lampen en een mogelijkheid om de accu weer op te laden,
- Twee zij ramen, in de schuifdeur en het paneel daar tegenover op de linker kant.
Maar daarvoor moeten eerst een aantal voorzieningen voor worden getroffen. Je kan namelijk wel gaan bouwen maar als je er niet meer bij kan heb je een probleem.
Welke voorbereidingen moesten worden getroffen voordat we met de inbouw konden beginnen:
- Luifel op het dak plaatsen, dat vanwege de bevestiging DOOR het dak,
- Leidingen voor de elektriciteit aanleggen,
- Dakluik plaatsen in de slaapkamer,
- Stroken voor het plakken van de 3mm plafond/wand platen,
- Tenslotte het plakken van de 3mm plafond platen.
Daarna konden we pas beginnen met de betimmering voor het hoogstnoodzakelijkste wat we voor de vakantie nodig zouden hebben.

Oh ja, er was nog iets met het meenemen van een motor IN DE CAMPER RUIMTE! Dit betekent dat het bed demontabel moet zijn. Een extra uitdaging welke in mijn gedachten met een stalen constructie gemaakt moest worden, met deze constructie zou het bed omhoog kunnen klappen.
Later heb ik deze constructie laten varen, waarom moeilijk als het makkelijk kan: vier leggers in rustplaatsen links en rechts, daar eenvoudig de lattenbodems op met daarop de heerlijke nieuwe matrassen. Zeer eenvoudig. In totaal zijn er acht losse onderdelen, het beddengoed niet meegerekend.

DE LUIFEL PLAATSEN (EEN DRAMA)

Voordat het plafond in de camper kan worden geplaatst moet eerst de luifel op het dak van de VW Crafter gemonteerd worden. Het plaatsen van de lange luifel bleek een drama te zijn (worden). Natuurlijk hebben wij ons goed laten informeren. Het was mogelijk om de aangekochte FIAMMA luifel van 4 meter lengte op een VW Crafter L4 te plaatsen. Bij de luifel werd een montage set geleverd zodat de luifel middels deze montage set op het dak kon worden geplaatst. Ondanks dat ik een techneut ben heb ik uitvoerig de handleiding van deze montage set bestudeerd! (Een techneut begint eerst altijd zonder de handleiding te lezen!) De handleiding was zo summier dat ik alle spullen en het dak van de VW Crafter er wel bij moest hebben om alles duidelijk te krijgen. Maar helaas ik kwam er nog niet helemaal uit. Uiteindelijk dan toch maar aftekenen. Al snel was duidelijk dat ik de montage set niet moest monteren zoals in de handleiding wordt aangegeven.

 De voorste montage plaat moest één set gaten NAAR VOREN worden geplaatst, deze plaat plaat raakte de carrosserie op het dak, de achterste montage plaat moest één gat NAAR ACHTEREN worden geplaatst, deze plaat kwam, als de handleiding werd gevolgd, over een plaknaad van de carrosserie mogelijk met dusdanige schade dat het dak wel eens lek gedrukt zou kunnen worden. De middelste plaat was met geen mogelijkheid op de middelste en aangegeven steun plek op de luifel te monteren.
Uiteindelijk is deze middelste plaat 10 centimeter naast de aangegeven steun plek gemonteerd. Later bleek dat de voorste montage plaat ALSNOG het dak raakte met als dak schade als gevolg. Uiteindelijk deze voorste montage plaat weer verwijderd (wat een klus, zelfs het verwijderen van de kit en het schoonmaken). Na een en ander bekeken te hebben heb ik uiteindelijk 4 millimeter van een bepaalde profiel rand weggeslepen met een lamellen schuurschijf.
Tijdens onze vakantie was het nodig om de luifel te gebruiken, dit na het monteren van twee blokkeer hulpstukjes (wat een prutsers). Het blijkt dat er een uitvoerige handleiding bij gemaakt moet worden; De schuifdeur moet dicht als de luifel uitgedraaid wordt. Vervolgens blijkt de luifel bij het indraaien tegen de carrosserie te komen. Ook dit moet ik oplossen door een stukje kunststof op het raak punt van de carrosserie te plakken.
OORDEEL: ZEER ONTEVREDEN over deze  FIAMMA luifel.
In ieder geval is de luifel op het dak geplaatst, beter naar mijn zin dan zoals FIAMMA dat voorschrijft met hun simpele handleiding. Door iets beter te kijken en te begrijpen heb ik daar veel schade aan het dak mee kunnen voorkomen.

HET DAKLUIK IN DE SLAAPKAMER PLAATSEN

Opnieuw een uitdaging (houdt dat dan niet op?) het dakluik in het dak in de slaapkamer. Vanzelfsprekend willen we frisse lucht in de slaapkamer. Dit betekent dat er een raam of een dakluik moet worden geplaatst. Een raam komt op zo'n vreemde en verkeerde plek te zitten dat we er meer last van zullen hebben dan gemak we kiezen daarom voor een dakluik van 28x28 centimeter.
LET OP: We kiezen voor kleinere dakramen voorzien van melkglas. Waarom? We gaan veelal naar de zon, daar waar het lekker warm is in ieder geval. Een groot dakluik met doorzichtig glas is te heet bij deze warmte. Als je een dergelijk groot dakraam vervolgens verduisterd met zonwering is het grote dak overbodig geworden. Wel willen we één van deze dakluiken voorzien van een blower. Je kan dan een betere circulatie creëren. Maar, het dak van de VW Crafter heeft profielen, naar boven gericht voor het verstevigen van het dak. Het plaatsen van het dakluik gaat dus niet zonder meer. Het dakluik moet op een verhoging worden gemonteerd zodat de profielen worden overbrugd.

Dit is opgelost door middel van aluminium strip materiaal van 1 centimeter de profielen van het dak te overbruggen zodat er weer een vlakke ondergrond ontstaat voor het te plaatsen dakluik. Opnieuw een flinke klus. Ook is er een probleem met de diepte of hoogte, maar net zoals je dat wilt noemen. De dekplaat aan de binnenkant van de camper in combinatie met het dakluik zal de plafond diepte nimmer kunnen overbruggen, het dakluik zal in de camper verdiept moeten worden zodat de dekplaat van het dakluik onder het plafond wordt gemonteerd.

Dit zorgt weer voor isolatie problemen, tussen de opvulplaten (meubelplaat en plafondplaat) kan geen X-TREM geplakt worden. We lossen dit op door de geïsoleerde wandplaten, zoals die waren aangebracht in de VW Crafter toen we de VW Crafter kochten, te gebruiken tussen het plaatstaal van de bus en hout tussen de dekplaat van het dakluik en de bovenkant van het dakluik. . Dit materiaal is van PVC en bevat een honingraat structuur, en heeft een isolerende eigenschap. Tussen de spanten wordt de camper geïsoleerd met 2 centimeter X-TREM.

DE STROKEN VOOR HET PLAFOND (ACHTER DEEL)

Na al deze voorbereidingen; monteren luifel, dakluik, montage betimmering boven de achter deuren en het isoleren van het plafondkunnen we eindelijk verder met de betimmering: Het plafond, maar.............. in het plafond wil geen enkele schroef zien! Trouwens dit geldt voor de gehele camper bouw. Ik streef er na om er voor te zorgen dat de schroeven niet zichtbaar worden gemonteerd. Als het echt niet anders kan omdat je er niet bij kan komen dan is het niet anders.

Achter dit plafond deel moeten nog elektriciteitskabels, voor de 12Volt DC maar ook voor de 230Volt AC weggewerkt worden. Dat moet dus ook direct gebeuren, je kan er nooit meer bij.
Ik ben er voorstander van om alle bedrading benodigd voor de camper in flexibele elektriciteits buizen te leggen. Als er wat met de bedrading gebeurt is het mogelijk om nieuwe bedrading te trekken. Mocht er toch niets iets van schuren van de bekabeling optreden dan ligt de bedrading in een plastic buis en komt niet direct tegen de metalen carrosserie aan. We moeten bij het monteren opletten dat de buizen goed worden geklemd op het "pad" als het na de bou gaat rammelen heb je een uidaging. We hebben alle buizen met Sikaflex gelijmd.

HET ZIJRAAM AAN DE BESTUURDERS ZIJDE

Het is weer een mooie dag om een gat voor het tweede zijraam aan de bestuurders zijde te zagen. Na veel ge-meet kunnen we beginnen met zagen. Ook hier zorgen we er voor dat de hete zaagsplinters zich niet in de lak kunnen vast branden. We plakken de boel weer volledig af. Omdat we ook nu weer alles goed hebben voorbereid kunnen we al snel weer het raam monteren. Als we het raam hebben gemonteerd en als alles waterdicht is begint het te regenen. Kunnen we gelijk testen of het raam waterdicht is.

HET PLAKKEN VAN HET PLAFOND (ACHTER OERWOUD)

We zijn zo ver! We kunnen met het plakken van de 3 millimeter plafond platen beginnen. Ho ho, even nadenken! De standaard maten van een complete plaat is slechts 2.44mtr x 1,22mtr en kan met zijn 1,22mtr de volledige plafond breedte NIET overbruggen. Je krijgt dus een naad in het plafond welke vanzelfsprekend niet zichtbaar, of nagenoeg niet zichtbaar mag zijn. Neen we gebruiken GEEN koppelprofiel bij deze naad, wel wordt een koppelprofiel gebruikt voor de aanzetting van de twee (complete) plafondplaten in de lengte. Omdat het koppelprofiel erg grof is valt het juist meer op dan dat je de platen stijf naast elkaar op het plafond lijmt. Bij de vorige camper heb ik de naad zo kunnen regelen dat de naad van de aanzetting van het kleine deel van de plafondplaten onder de montage van een bovenkastje plaats. Dit betekent dat de naad van de plaat aanzetting niet meer zichtbaar is. Helaas is dit niet mogelijk in het achterste deel van de camper. Door de breedte van het bed achter in de camper van 1,40mtr wordt de naad van de plaat aanzettingen ALTIJD zichtbaar. Dus we moeten een keus maken waar de naad in het plafond komt. We besluiten om de naad aan de RECHTER kant van het plafond te laten uitkomen. Waarom, deze kant niet niet onmiddellijk in het zicht.

Foto hier links boven: Het plakken van de grote plafond plaat.

Foto hier rechts boven: Het plakken van de kleine strook plafond plaat.

HET PLAKKEN VAN DE ZIJWANDEN (RECHTS)

We kunnen nu weer verder met de zijwanden. Wij hebben besloten; daar waar GEEN wandplaat hoeft doen we ook geen wandplaat, dit scheelt gewicht inherent aan wegenbelasting dus geld.

Deze zijde is een uitdaging, er zit op deze zijde heel veel plaatstaal van de carrosserie waar we vanwege de benodigde breedte van het bed, cq. het voertuig  geen X-TREM isolatie op kunnen plakken, zelfs de 1 centimeter X-TREM niet! Wel verwachten we veel kou van het plaatstaal van de carrosserie. We zullen hier nog wel wat aan moeten doen. Tenslotte moet het mogelijk zijn om ook in de kou te kamperen waar we dan niet te veel last van moeten krijgen.







Bij het monteren van de dakluiken op het dak heb ik al gebruik gemaakt van het kunststof honingraat isolatie materiaal waar mee deze VW Crafter was bekleed. We besluiten om een stuk van dit isolatie materiaal achter de wandplaten te plakken. Met een beetje kan dat zodanig geplakt worden dat het ook aan een deel van het montage hout geplakt kan worden. Immers het honingraat kunststof materiaal wilde niet plakken. Op de foto is de lat te zien welke is gebruikt om de wandplaat aan het de carrosserie te plakken. Deze wandplaat is net zo lang als het tweepersoons bed wordt.
Vervolgens wordt de wandplaat tussen aan de balk van de carrosserie en de delen van de meubelplaat, voor de montage van het tweepersoons bed geklemd. In deze meubelplaat zijn uitsparingen voor de leggers van het bed uitgezaagd. Op deze leggers worden de lattenbodems van het bed gelegd. Voor het complete bed moeten we nu naar de overkant (links) om daar de wand en de steun plaatsen voor de leggers van het bed te monteren. Maar daarvoor moet er nog heel veel andere dingen geregeld worden.

BUITEN AANSLUITING 230Volt AC

Voordat de linker zijwand kan worden geplakt moet er eerst een buiten aansluiting worden gemaakt aan de linker buitenkant van de nieuwe camper. We hebben gekozen om die ver naar achteren te plaatsen vanwege de toegang als we de camper thuis aan de spanning aansluiten.
Er wordt wederom eerst gemeten, gepast en uiteindelijk wordt het gat gezaagd. Omdat we bij deze buitenaansluiting afhankelijk waren van de plaats aan de binnenzijde van de camper heb ik eerst een gaatje van binnen naar buiten in de carrosserie geboord. Daarna aan de buienkant afgetekend en uiteindelijk het gat in de buitenwand van de carrosserie gezaagd. Het geheel afgekit met Sikaflex 221 wit.

HET PLAKKEN VAN DE ZIJWANDEN (LINKS)

We plakken de linker zijwand op dezelfde manier als de rechter zijwand, wel laten we het isolerende honingraat kunststof achterwege. Ook nu weer ondersteunen we het lijmen van deze zijwand door deze metten latten tegen de carrosserie aan te drukken.



Tegen deze wand komt over de gehele lengte van het bed een kast voor de kleding als we met de camper op pad gaan. Het tussenwandje van de kledingkast is al geplaatst. Nu moeten we eerst met de schoonwatertank en de boiler aan de gang.

DE SCHOONWATER TANK

We willen in deze camper een schoonwatertank plaatsen. Te meer daar wij een ook douche in de camper gaan inbouwen. Voordat wij de gehele kastenwand gaan monteren gaan we eerst met deze tank aan de gang.Het is de bedoeling dat deze achteraan in de camper wordt geplaatst. De vulopening van de schoonwatertank komt winnen in de camper, bereikbaar via de linker achterdeur. Ook willen we een indicatie van de vulling van de schoonwatertank op het deurtje van het elektronica paneel hebben. Deze schoonwatertank heeft een capaciteit van 75 liter. Het water wordt met een flinke dompelpomp uit de tank gepompt naar de verschillende verbuikers punten.

DE TRUMA BOILER

Om sneller de beschikking te hebben over warm water bouwen we ook een kleine Truma Boiler in. Deze Truma boiler werkt alleen op 230Volt AC hetgeen betekent dat we alleen warm water hebben als we aan de "paal" (walspanning) staan. Praktisch staan we meestal op een camping waar we veelal gebruik maken van de stroom voorziening (230Volt AC).

BOUWEN BED ZIJKAST

Nu alle voorbereidingen zijn gemaakt kunnen we weer verder met de betimmering van de bed zijkast waarop de steunen van het tweepersoons bed op worden gemonteerd. In deze camper ga  ik zo weinig mogelijk balk materiaal gebruiken. Tenslotte, hout is gewicht, .............
Uiteindelijk kunnen we het bed monteren is komt precies zo zoals we dat hebben gepland. We monteren de linker scheidings wand van het bed naar de camper ruimte. Deze scheidings wand bestaat wel uit een geheel maar is indien dat nodig zou zijn wel voor een groot deel te demonteren voor als bijvoorbeeld de watertank gedemonteerd zou moeten worden.

       



De latten bodems zijn 10 centimeter ingekort en iets aangepast zodat deze goed op hun plek gelegd kunnen worden. Extra bedlengte kunnen we winnen bij de achterdeur en eventueel kunnen we de voeten buiten het bed in de doorgang steken.

TIJDELIJKE INBOUW VAN DE KOELKAST EN STROOM 12Volt DC

De vakantie komt snel dichterbij. Nu we het bed kunnen gebruiken en de ruimte onder het bed als berg ruimte kunnen benutten gaan we de resterende tijd gebruiken om de koelkast te plaatsen. Ook moet er een klein beetje elektriciteit aangesloten worden.

            

Om de wanden te beschermen tegen eventuele deuken plaatsen we hier tijdelijk een stuk van het honing raat isolatie materiaal aan. Natuurlijk is dit ook weer isolerend



WE HEBBEN NU EINDELIJK VAKANTIE!

DE VAKANTIE - 12 SEPTEMBER t/m 12 OKTOBER 2014

We zijn u zo ver gevorderd dat we op vakantie kunnen gaan met een "bus" lees onze nieuwe camper die nog verre van gereed is. Wel gaan we gewoon een trip maken met deze nieuwe camper. Het is gelijk een goede test voor de auto en om te kijken of we nog een en ander in onze bouwplannen aan moeten passen. (Ja dus blijkt later)

Deze vakantie wordt op een ander deel van deze site beschreven. Via deze LINK kan vanuit dit deel van de site daar naar toe ge-surfed worden.
De vakantie ging via het VW Bus Club treffen naar onze vrienden in Bremen, waarna we onze weg vervolgden door Duitsland waar het weer te wensen over liet en we vervolgens besloten om de (gegarandeerde) warmte op te zoeken in Italië.


VAKANTIE IS WEER VOORBIJ; NOG EEN WEEK CAMPER BOUWEN
 

De vakantie was snel voorbij, voor ons doen en achteraf ook: TE KORT. We zijn donderdag
2 oktober 2014 weer thuis gekomen, in totaal zijn we drie weken weggeweest. Het was weer heerlijk om terug te zijn in Italië.
Maar goed aan alles komt een einde. We hebben nu nog een dikke week om weer met de camper verder te gaan. We willen de nieuwe camper zo ver gereed maken dat deze bij de RDW om gekeurd kan worden van bedrijfswagen naar camper.

VERWARMING: EBERSPÄCHER D4 STANDKACHEL

Er ontbreken nog enige onderdelen om verder te kunnen bouwen, een van de belangrijkste onderdelen is de kachel. Ook nu weer kiezen we voor een standkachel op dieselolie, de dieselolie welke direct uit de voertuig tank wordt betrokken. We hebben afgelopen vakantie weer gezien wat voor een tour het is om gas in een ander land te kopen.
We hebben ook nu weer de Eberspächer D4 standkachel gekocht. Deze standkachel verwarmd de lucht van de camper via een ring verwarmings systeem welke door de camper is aangelegd. Deze standkachel heeft een vermogen van 4000Watt en in combinatie met een goede thermostaat kan deze standkachel de camper in ruime mate van een heerlijke binnen temperatuur voorzien.

Voor het aansluiten van de standkachel op de brandstof tank van het voertuig hebben we nog een uitdaging, de brandstof pomp voor de brandstof voorziening van het voertuig bevindt zich in de tank. Dit betekent dat de tankaansluitingen GEEN actieve brandstofvoorziening hebben als de motor (lees als de spanning niet is ingeschakeld) niet loopt. Daarvoor moeten we nog op onderzoek uit en mogelijk moet er een extra brandstof stijgleiding boven op de brandstof tank gemonteerd worden. We hebben besloten om dit uit te besteden.
 

Het bepalen van de plaats voor de standkachel.
In de vorige camper hadden we de standkachel achterin in de laadruimte geplaatst. Een mooie plek maar niet echt de beste plek. In de nieuwe camper willen we deze standkachel in de bank van het dinet plaatsen. Daar moet natuurlijk wel de ruimte voor zijn. Dit heeft alles te maken met de inbouw van de camper maar ook de onderzijde van de camper. De standkachel moet op een plaats komen dat er geen gevaar is voor diverse zaken. Daarbij moet een uitlaat naar de zijkant van de camper gemonteerd worden en het brandstof pompje moet op een goede plek komen zodat deze later op de brandstoftank van de camper aangesloten kan worden.
Gelukkig hebben we de camper zodanig ingebouwd dat er een goede maar wel een "krappe" plek voor de standkachel is over gebleven. De Standkachel wordt direct tegen de scheidingswand van het toilet en de bank van het dinet gemonteerd. Dit betekent dat EERST het gat voor de standkachel door de vloer gezaagd moet worden VOORDAT de genoemde wand wordt geplaatst. Het is anders niet meer mogelijk om ca. 5mm van de wand het gat in de bodem te zagen.

Omdat de standaard montage plaat voor deze standkachel niet direct geschikt is voor deze vloermontage moet deze aangepast worden. Ten eerste is deze montage plaat te groot (in de breedte) dus er moet van beide kanten enkele centimeters van worden afgeknipt. Vervolgens lukt het nu niet om de kachel zonder meer op deze montage plaat te monteren als deze op de vloer gemonteerd wordt. Het is de bedoeling dat een en ander waterdicht wordt gemonteerd aan de onderzijde (bodem vloer) van de camper. Ik las aan deze montage plaat normaal gesproken omgebogen zij kanten. In dit geval pas ik de montage plaat zodanig aan dat deze van onderaf door het reeds gezaagde gat in de vloer bodem van de camper past. Ik zorg met het lassen van de zijkanten aan deze montage plaat er voor dat de hoogte van de zijkanten net wat hoger is dan de totale vloer bodem dikte. De montage plaat en daarmee de standkachel komen dan net boven de vloer uit in de camper.

BOUWEN TOILET RUIMTE

We kunnen nu weer verder met het bouwen van de toilet ruimte. Ook nu weer passen en meten, dit om de platen van de voorwand van het toilet en de rugleuning van het dinet er zo strak en zo recht mogelijk in te kunnen plaatsen.

       

Ook nu hebben we weer een schuine kant aan de rugleuning van de bank van het dinet gemaakt, nu zodanig dat we geen scheve hoeken meer aan de kussens hoeven maken. We hebben dit keer geen cassette luikje aan de buitenkant van de camper gemonteerd. De cassette van het toilet verwijderen we binnen in de camper. In het toilet zorgen we dit keer wel voor een douche mogelijkheid. Waarschijnlijk zullen we de douche nimmer gebruiken. Nu is het wel zo als we een douche nodig hebben is er wel de mogelijkheid om te douchen.

LEIDINGEN AANLEGGEN NAAR DE OVERKANT

We ontkomen er niet aan om diverse leidingen voor elektriciteit, water (warm en koud) en een afvoer van de douche naar de overkant, lees de rechter zijde van de camper te brengen. Omdat we niet door de bodem en vloer van de camper willen boren of zagen moeten deze leidingen over de vloer naar de rechterzijde van de camper worden gebracht via een "kabelgoot". We hebben gekozen voor een dikke afvoerleiding van de douche gelukkig blijft de kabelgoot over de vloer slechts 3½ centimeter hoog.

BOUWEN PORTAAL KAST

Het beestje moet een naam hebben; We hebben vanwege de combinatie met de andere hobby, het klassieke motorrijden, een extra ruimte gecreëerd direct aan het voeteneinde van het bed en de overgang naar de camper leefruimte. Deze extra ruimte, portaal, is nodig omdat de motorfiets die we eventueel mee willen nemen langer is dan het bed dus er is extra lengte ruimte benodigd. Dit betekende dat de portaal kast niet te diep gebouwd kon worden. Deze portaal kast bedekt de aanwezige wielkast. We hebben de kast voorzien van een tweetal deurtjes en meerdere legplanken.
Foto onder: Het bed verwijderd en daardoor de protaal kast duidelijk zichtbaar.

Foto boven: Het tussenschot(-je) tussen het bed en het keukenblok.
Foto onder: Opnieuw passen en meten, vanwege de plaats van de prullenbak een tafelrand strip gemonteerd.

BOUWEN AANRECHTBLOK

Omdat we niet minder willen dan in de vorige camper willen we ook nu weer een drie-pits gasstel inbouwen, omdat we in deze nieuwe camper iets krapper zitten met de loopruimte tussen het aanrecht en de toilet ruimte zijn we genoodzaakt om een iets kleinere spoelbak te monteren. We hebben ook gedacht aan een COMBI gasstel met een geïntegreerde spoelbak. Jammer genoeg konden we niet een dergelijke combinatie vinden waarbij het gasstel op de goede plek zat, RECHTS dus.

       

In het keukenblok willen we (een ervaring rijker) twee grote en diepe lades monteren, een kleinere besteklade en een kaste met een deurtje. De resterende ruimte zal worden gebruikt voor de gasfles. De gasfles is te benaderen en te bedienen via het deurtje bij de schuifdeur van de camper. De verschillende gecreëerde ruimtes krijgen weer hun eigen functie.

Foto links: de gaskast waarin ook ruimte genoeg is voor andere spullen.

       

Ook het aanrechtblad is passen en meten. Er moeten een tweetal gaten en randen gezaagd worden. Omdat we slechts één aanrechtplaat hebben meegenomen welke flink prijzig was kun je je niet verzagen. Het moet in één keer goed! Dit betekent eerst maar een malletje maken van een stuk hardboard, opnieuw passen en meten en tenslotte de vorm van het aanrechtblad overnemen op het definitieve aanrechtblad. Geduld is hierbij een schone zaak. Uiteindelijk kunnen het gasstel en de spoelbak gemonteerd worden.

Foto's onder: het maken van één van de grote laden welke onder het gasstel komen.



Omdat er waarschijnlijk wel gewicht in deze laden wordt gezet zijn de lades en de lade rails van degelijke kwaliteit.

BOUWEN DINET EN VERHOGEN DINET VLOER

Ook nu weer willen we een ruim dinet met een ruime en grote tafel. Daarbij moet het dinet samen met de tafel en de beide voorstoelen omgebouwd kunnen worden tot een ruim twee persoons bed. Een ander aandachtspunt is dat we er rekening mee moeten houden dat we voldoende loop oppervlakte houden omdat we het aanrechtblok direct nabij het dinet breder hebben gemaakt in vergelijk met de vorige camper. Dit betekent dus dat de bank van het dinet smaller moet worden. De totale breedte van de dinet bank is nu 86 centimeter en kan met een eenvoudige handeling, een
uitschuifbare bank verbreding, met 30 centimeter verbreed worden. Vanzelfsprekend moet voor het zitvlak een plankje en een kussen worden toegevoegd.

Omdat de voorstoelen van de VW Crafter bij het dinet gedraaid kunnen worden moet de vloer bij het dinet met tien centimeter worden verhoogd. De voorstoelen met hun draaiplateaus zijn dusdanig hoog dat je zelfs met lange benen niet bij de oorspronkelijke vloer kan komen. Dit zit erg oncomfortabel.
Met het verhogen van de vloer moest natuurlijk direct al rekening gehouden worden met het bouwen van de vaste dinet bank. Immers het zitvlak van de vaste bank van het dinet inclusief het kussen moet nagenoeg net zo hoog zijn als de hoogte van de voorstoelen van de VW Crafter. Voordeel van deze vloerverhoging is dat hiertussen de leidingen gelegd konden worden van de ringverwarming.

ELEKTRICITEIT

Tijdens het bouwen moesten de verschillende plekken voor stroom worden bepaald. In principe werkt de verlichting en de koelkast op de 12Volt DC. Dit vanwege de mogelijkheid om niet afhankelijk te hoeven zijn van de walspanning de 230 Volt AC. Wel zijn op verschillende plekken stopcontacten (WCD) gemonteerd. In de camper hebben we er voor gezorgd dat elke gebruiker zijn eigen spannings voorziening heeft/krijgt. Daarbij zorgen wij er voor dat elke draad voor een gebruiker in een flexibele elektriciteits buis wordt gelegd. Als er een kabelbreuk ontstaat in de bedrading naar een verbruiker kan op een simpele manier de kabel worden vervangen door een nieuwe. Daarnaast worden de kabels (zeker nodig voor de dikke 10mm² accu spanning aansluitingen) beschermd tegen beschadiging het zogenaamde "chafing". Alle kabels cq. bedrading gaan naar een centraal punt in de camper waar we het elektronica paneel gaan monteren.



Het elektronica paneel is een kastruimte waar alle apparatuur is gemonteerd en waar op de deur en naast de deur meerdere bedienings panelen worden gemonteerd.



De gebruikte elektronica onderdelen zijn modulair van opbouw en kunnen zonder meer vervangen worden. We hebben dus geen specifieke camper onderdelen gebruikt.
De bedrading is nog een flinke spaghetti maar dat veranderd natuurlijk als alles wordt aangesloten.

12 november 2014: RDW OMKEURING NAAR KAMPEERAUTO

We hebben de afgelopen tijd hard gewerkt om de "bus" CAMPER KEURING gereed te krijgen. De streef datum was 01 november 2014, helaas hebben we door omstandigheden deze datum niet kunnen halen. Uiteindelijk konden we een afspraak maken bij de RDW voor  de omkeuring naar KAMPEERAUTO. De keuring was snel uitgevoerd, daarna volgt de weging. We hadden het totale gewicht redelijk ingeschat. Aan de hand van dat gewicht zullen we uiteindelijk de houderschaps belasting weer moeten betalen, vanzelfsprekend volgens het kampeerauto tarief.

Het oorspronkelijke kenteken van de VW Crafter wordt vernietigd en na de omkeuring wordt een nieuw kenteken verstrekt.

15 november 2014: KENTEKEN ONTVANGEN

Zaterdag 15 november 2014 eindelijk het nieuwe kenteken via de post ontvangen. Het nieuwe kenteken doet de camper zijn eer aan. XXL in het midden.
De combinatie volgorde is: 1 CIJFER - 3 LETTERS - 2 CIJFERS

1 december 2014: WINTER STOP: CAMPER IN DE STALLING

Het camper seizoen is voorlopig afgelopen. Zo ook het bouwen, het is te koud om buiten de camper verder af te bouwen. We hebben nog een aantal zaken ingebouwd maar als je een aantal uurtjes buiten bent geweest is het gewoon te koud om wat te doen.
We besluiten om de camper naar de winterstalling te brengen. We schorsen dan tevens de camper, dit scheelt een hoop wegenbelasting. Daarnaast voorkomt het schorsen dat je de camper snel uit de stalling gaat halen als je denkt deze nodig te hebben. We willen de camper gewoon niet op de weg hebben gedurende de winter en dus de pekel periode.

IN DE TUSSENTIJD VOORBEREIDENDE WERKZAAMHEDEN

De winter stop betekent niet dat we stil blijven zitten, er zijn genoeg voorbereidende werkzaamheden. Zo willen we de de deuren (-tjes) nog behandelen. Tevens kunnen we beginnen met enige elektronica werkzaamheden. Daarnaast gaan we gewoon door met het verzamelen van spullen voor het verder bouwen van deze schitterende camper.

ELEKTRONICA PANEEL FRONTPLAAT GEBOUWD

Gedurende de kerstdagen had ik een aantal dagen vrij, welke we natuurlijk hebben benut voor een aantal elektronica werkzaamheden. Gewoonlijk begin ik eerst altijd met het ontwerpen van een goed schema. Daarna wordt het schema grondig gecontroleerd zodat er vervolgens een print ontwerp gemaakt kan worden. Het is namelijk ook nu weer nodig om enkele zaken aan te passen en te regelen waarvoor geen kant en klare oplossing voor is gemaakt. Dit betekent dat je dan zelf aan de slag moet gaan met de elektronica.

Als alle schema's gereed zijn hebben we een idee hoe de frontplaat van het elektronica er uit moet gaan zien. Op het elektronica paneel zitten verschillende schakelaars en meters voor het bedienen van de verschillende apparatuur aan boord van de camper. Daarnaast willen we met diverse meters de status van de aanwezige en gebruikte elektriciteit meten. Voornamelijk de 12 Volt DC boordspanning en ook de opgenomen boordstroom, zowel van de HUISHOUD ACCU als van het aanwezige POWER SUPPLY die de huishoud accu vervangt als de camper aan de walspanning wordt aangesloten. Omdat we meerdere malen hebben meegemaakt dat de walspanning te wensen over liet wordt ook deze spanning gemeten.

Op het elektronica paneel zijn meerdere schakelaars met diverse functies. Er kunnen 230 Volt AC maar ook 12 Volt DC zaken aan en uit geschakeld worden. Verder zijn er een aantal controlerende onderdelen te bedienen op het camper elektronica paneel.

Om een passende frontplaat te maken is het nodig om eerst een goed ontwerp te maken. Daarbij is het handig om alle benodigde onderdelen bij de hand te hebben vanwege de maten. Vanzelfsprekend wordt het ontwerp van de frontplaat op de computer getekend. (dit is geen PC of MAC) De aangegeven computers kunnen nog steeds niets goed doen v.w.b. het grafische deel. Voor de elektronica hobby, schema tekenen en printplaat ontwerpen gebruik ik nog steeds de geweldige ATARI ST. Voor het tekenen van bouwtekeningen, zoals deze frontplaat, gebruik ik het programma  MEGAPAINT op de ATARI ST.
Waarom deze computer uit het "stenen tijdperk"? Probeer eens een tekening te printen met de standaard programma's op de PC, daar is nog steeds 1milimeter GEEN 1 millimeter.

Dan komt het werk, boren vijlen en passen en meten. Goed gereedschap is daarbij het halve werk.

Op het elektronica paneel zijn de schakelaars met indicator de schakelaars voor het schakelen van de 230 Volt AC met de bijbehorende apparatuur.



Als alle schema's compleet zijn en tot een overzichtelijk geheel zijn samen gebracht zal ik dat via deze site weer publiceren zodat een ieder er weer gebruik van kan maken als dat nodig is.

NIEUWE BESTUURDERSSTOEL GEHAALD

Tijdens de afgelopen vakantie hebben we v.w.b. de stoelen in de cabine van de VW Crafter enkele tekortkomingen geconstateerd. Vanzelfsprekend hadden we hier al eerder bij stilgestaan omdat de stoelen in de vorige camper waren aangepast en verstel baar waren. Aan de bestuurdersstoel ontbreekt de rechter armleuning, onder het rijden is het leunen op de armleuning iets prettiger. Daarnaast heeft de passagier stoel geen enkele verstel mogelijkheid aan de stoel. Voor de passagier betekent dit zeer oncomfortabel zitten onderweg. Bij lange ritten heeft dit zeker enkele problemen voor de passagier opgeleverd. Zaak om in ieder geval de passagier stoel te vervangen door een die verstelbaar is en de bestuurder stoel voorzien van in ieder geval een rechter armleuning. Het was ook mogelijk om het anders te regelen; een nette en goede bestuurders stoel aanschaffen waar reeds een armleuning aan was gemonteerd. Dus in dit geval wordt de bestuurders stoel gewisseld en op de plek van de huidige passagier stoel wordt de overgebleven bestuurdersstoel geplaatst. Door de stoelen op deze manier te wisselen heeft nu ook de passagier stoel meerdere verstel mogelijkheden. De lange ritten voor de passagier zullen zeker comfortabeler zijn.

Het was ook mogelijk om het anders te regelen; een nette en goede bestuurders stoel aanschaffen waar reeds een armleuning aan was gemonteerd. Dus in dit geval wordt de bestuurders stoel gewisseld en op de plek van de huidige passagier stoel wordt de overgebleven bestuurdersstoel geplaatst. Door de stoelen op deze manier te wisselen heeft nu ook de passagier stoel meerdere verstel mogelijkheden. De lange ritten voor de passagier zullen zeker comfortabeler zijn.

We vonden er uiteindelijk een via de marktplaats in Zwolle.

CAMPER DEURTJES BEWERKEN

We hebben ditmaal geen kastdeur strip randen gebruikt. We wilden de afwerking van de kast deurtjes anders gaan doen. In deze camper wilden we de deurtjes VOOR de kastwanden plaatsen, dus de deurtjes liggen er bovenop. Dit is, naar later blijkt iets meer werk, maar is toch beduidend mooier en netter dan met de kastdeur strip rand. Natuurlijk is er wel een uitdaging, de "kopse kanten" van de kast deurtjes moeten worden afgewerkt. Daarnaast wilden we aan de slot zijde zorgen voor wat contrast. We hebben dit contrast geregeld met een gelakt hardhouten raam glas lat. En dit maakt het geheel net even "af".

Zoals aangegeven is het behandelen van de kastdeurtjes wel flink wat meer werk maar het resultaat is er ook naar.

Foto rechts: drie deurtjes gereed.
Foto onder: een deurtje waaraan de gelijmde hardhouten glaslat in de workmate onder druk wordt geklemd. Droogtijd vier uur.
Foto rechtsonder: het lakken van de overige drie kopse kanten van het kastdeurtje, ik gebruik hiervoor de heavy duty  blanke parket lak.

UPDATE 12 augustus 2016

Door het ontbreken van de benodigde tijd, we zijn volop aan het genieten van onze heerlijke camper, ben ik er niet aan toegekomen om de site bij te werken. Tenslotte is er weer veel gebeurd in de bouw.

STANDKACHEL EBERSPÄCHER D4 (12Volt 400Watt)

De inbouw van de standkachel heeft iets meer voeten in aarde dan gedacht. Voordat de tussenwand van het toilet en het dinet is ingebouwd is wel de inbouw flens in de boden in de bank van het dinet gemonteerd. Nu hoeft alleen de standkachel er maar opgezet te worden en de leidingen te worden aangelegd.
Helaas is hier wat mee, daar de brandstof pomp zich in de tank bevindt, zal de brandstof tank onder de camper moeten worden verwijderd, er moet namelijk een aparte aansluiting op het brandstof pomp deksel worden gemonteerd. Zo kan er dan een aftakking gemaakt worden voor de brandstof voorziening voor deze standkachel. Maar dit laten we even doen in de garage.

BOVENKASTJES EN GROTE BEDKAST

Voor de keuring zijn de bovenkastjes boven de keuken en de het dinet nog niet gemonteerd. Vanzelfsprekend hebben we deze kastruimte nodig voor het bergen van diverse spulletjes.

De foto's hierboven en hiernaast tonen de gemonteerde kastjes. De kastjes worden stevig aan diverse voorbereide montage plekken geschroefd. Alles moet goed vast zitten, er mag niets gaan rammelen tijdens het rijden. De deurtjes worden vanzelfsprekend naderhand gemonteerd. Op de foto's zijn de deurtjes van de bovenkastjes nog niet geheel af, het sierlatje aan de de slotkant is nog niet aan het deurtje gelijmd.

In onderstaande foto's zijn de deurtjes inmiddels afgewerkt met een gelakte sierlijst in dit geval aan de onderzijde (slotkant) van het kast deurtje.



Omdat we de ruimte nodig hebben is een flinke kast onder het vaste bed achterin geplaatst. Het meeste gewicht zal direct ter hoogte van de achteras op de bodem rusten. Deze kast zal voornamelijk voor proviand worden gebruikt.





De grote bedkast is geplaatst, we hebben daarmee een flinke grote en extra ruimte gecreëerd. Kast deur is nog niet geplaatst.

AANSLUITINGEN WATER TOEVOER EN WATER AFVOER


 

Vanzelfsprekend moet de schoonwater voorziening en de vuilmater voorziening ook geregeld worden. Met het plaatsen van de bedwand hebben we de meeste water voorzieningen, zoals de schoonwatertank, boiler en de diverse benodigde leidingen, al geregeld. Als laatste voor het gebruik en verbruik van het water moet zowel het schoonwater worden aangesloten maar ook de vuilwater afvoer moet geregeld worden. We hebben daarbij twee afvoeren te plaatsen, de afvoer van de afwasbak, de kookplaat en de douche afvoer. Ik heb hier gebruik gemaakt van de flexibele afvoerbuis die naar achteren onder de camper wordt gebracht.

Daar waar de vuilwatertank op een handige plaats, dus met de tapafvoer direct ACHTER AAN de camper. Achteraan aan de camper omdat er plekken zijn waar je heel slecht of alleen maar achteruit de losplaats kunt bereiken.

BEKLEDEN VAN DE DOUCHE EN MONTEREN DOUCHE KRAAN



Omdat de douche een natte ruimte is moeten daarvoor wel maatregelen genomen worden. We besluiten om de drie wanden, niet zijnde de douche buitenwand want die is al bekleed met een plastic laag, te bekleden met vloervinyl. De uitdaging was nog wel even ; waarmee kunnen/moeten we dit aan de muren plakken. Als enige uitkomst was dat natuurlijk weer de witte SIKAFLEX 221, deze blijft lang genoeg zacht om de gehele muur met een lijmkammetje in te smeren en vervolgens het vloervinyl op de wand te plakken. Vanzelfsprekend moet het vloervinyl goed aangedrukt of aangewreven worden. De hoeken worden vervolgens netjes afgekit met sanitair kit.









De volgende uitdaging was om in de hoek van de toilet ruimte de waterkraan, met warm en koud stromend water, te realiseren. We besluiten om een koofje te maken, deze van een ronde voorkant te voorzien zodat hierachter een ruimte ontstaat waar de waterslangen, stroomdraden en de opbergruimte voor de doucheslang uit het zicht worden opgeborgen. Het is uiteindelijk goed gelukt.

   
   

ELEKTRICITEIT AFBOUW EN VERLICHTING

BEDVERLICHTING:
We hebben voor de verlichting allemaal dezelfde LED armaturen gekocht. We willen deze ook monteren in de slaapkamer. Omdat de 5mm plastic isolatie plaat niet goed wil lijmen is het nodig om ter hoogte van het dakspant een lambrisering van het meubelhout te maken. Achter deze lambrisering kan de bedrading volledig worden weggewerkt. Na het monteren van deze lambrisering zijn is de verlichting gemonteerd.

ELEKTRICITEIT AFBOUW EN VERLICHTING

ELEKTROPANEEL:
Uiteindelijk zijn we zo ver dat het complete electronica paneel en de overige bedrading afgemonteerd kan worden. In totaal is dit een week werk geweest. Vanzelfsprekend was het de bedoeling dat alle schakelingen ook in één keer zouden werken.
De SOLAR regelaar is inmiddels vervangen door één met een display (de STECA PR2020) zodat het laden en het verbruik beter zichtbaar is.




 





Foto's hierboven; het electronica paneel nog niet volledig aangesloten, vele kabels zijn nog niet verbonden.






Foto's hieronder: Alle bedrading is nu aangesloten tot een werkend geheel.

ZONNEPANEEL

Voor het eerst hebben we een zonnepaneel gemonteerd. Ik hoop zo weer meer ervaring te krijgen hoe een en ander functioneert en welk voordeel we ervan zullen hebben. Wij hebben een zonnepaneel van 100watt, 17,2Volt en 5,5Ampere.

De eerste uitdaging was; hoe plakken we dat vast op het dak; Met de juiste lijmkit, de oppervlakten opruwen en vervolgens goed schoon en vetvrij maken.
Dit geldt ook voor de dak doorvoer; Gat boren in het dak met een anti "chafing" thule voor de draad doorvoer en vervolgens de dakdoorvoer weer met de juiste kit op het dak lijmen.


Foto onder: Dakdoorvoer met anti "chafing"thule.

ISOLEREN ACHTERDEUREN

Omdat wij ook veel in de koudere periodes kamperen met de camper willen we ook de achter deuren goed isoleren en gelijktijdig de achterdeuren netjes afwerken. Vanzelfsprekend willen we ook hier geen schroeven zien. Na lang nadenken hebben we toch wel een definitieve oplossing gevonden door eerst een raamwerk op de deuren te lijmen en schroeven vervolgens isoleren en daarna bedekken met de mooie wandplaat die we overal in de camper hebben verwerkt.

   
   
   

EINDE

De camper op basis van de Volkswagen Crafter 35 TDI L4H2 80kW is nu zo goed als gereed. We hebben weer genoten van de bouw en het uitzoeken van alle zaken die we wilden inbouwen. Nu komt het andere genot: MET DEZE CAMPER OP PAD. Inmiddels hebben we al weer meerdere trips met de camper gemaakt.
CONCLUSIE: Wederom een heerlijke camper waar we heel veel plezier mee hebben en waar we heerlijk mee weg kunnen naar zonniger oorden.

   

SITE UPDATE 12 augustus 2016