SITE UPDATE: 25 februari 2015

SUZUKI GT750 TECHNICS, TIPS & TRICKS
 

T EN GT CLUB BLAD: INGEZONDEN STUKKEN

 

UITGAVE

Pagina

OMSCHRIJVING

JG12-Nr24
Okt 2011

8 t/m 11

HET T en GT TREFFEN 2011 TE LAREN

JG13-Nr25
Apr 2012

6 t/m 8

VOORSTELLEN MIJN TWEETAKT “CARRIERE”

JG13-Nr25
Apr 2012

9 t/m 12

STORINGEN (deel 1) SURGING

JG13-Nr26
Nov 2012

8 t/m 13

VAKANTIE IN ENGELAND IN COMBINATIE MET HET TREFFEN VAN DE KETTLE CLUB

JG13-Nr26
Nov 2012

28 t/m 30

IN NAVOLGING SINSHEIM, TECHNIEK MUSEUM SPEIJER

JG14-Nr27
Apr 2013

10 t/m 15

TECHNIEK (deel 2): (Meng) SMERING

JG14-Nr28
Okt 2013

20 t/m 24

HEEL VEEL GT750 PROBLEMEN, ………………………….

JG15-Nr30 Okt 2014

19

APK VOOR MOTOREN

JG16-Nr31
Apr 2015

 

STORINGEN (deel 3) LEAN-SEIZURE
 

 

 

Nog te verwachten (als ik er tijd voor heb)

 

 

MIJN RODE GT750-M MET EXPANSIES EN B-LAKSET

 

 

TIPS EN TRICKS ONTSTEKING STELLEN

 

 

TIPS EN TRICKS CARBURATEURS SYNCHRONISEREN

 

 

WASSERBÜFFEL CLUB MEETING TE BERLIJN (onder voorbehoud)

 

 

QUICK REFERENCE CARD GT750

 

 

STORINGEN (deel 4) FRONT WHEEL SHIMMY

 

 

TIPS EN TRICKS (deel 5) NO-DRIVE SCHAKELING

CARBURATEURS SYNCHRONISATIE


Na het schoonmaken van de CARBURATEURS, is het afstellen zo eenvoudig dat een kind dit kan doen.

De enige stelschroef volgens het boek op 3/4 na het volledig dichtdraaien (CW) weer open draaien (CCW). (Nr 20)

Het SYNCHRONISEREN van de drie carburateurs is zo simpel;
 

Je neemt een lange doorzichtige slang
(ca. 2,5mtr) welke op de vacuüm aansluitingen passen van de carburateurs. Een deel van deze slang (ca. 30cm) vouw je in een U buis vorm, en schroef je vervolgens vast op een plankje. Er moet aan de uiteinden voldoende ruimte zijn om deze te verbinden aan de middelste carburateur en resp. de rechter en linker carburateur.

Zie figuur rechts.

Immers de middelste carburateur heeft GEEN afstelling t.o.v. de andere carburateurs. Deze is de vaste en is je referentie voor het  synchroniseren van de buitenste carburateurs.
Tenslotte moet je dit U buisje vullen met de rode tweetakt olie, tot een mooie kolom met vloeistof, ongeveer zoals de tekening aangeeft.
LET OP: zorg ervoor dat de ontsteking JUIST is afgesteld, anders bestaat de mogelijkheid voor een warmloper.
Nadat het U buisje is aangesloten op de carburateurs, één op de MIDDELSTE carburateur daar waar slang Nr 42 op is aangesloten, en blijft daar zitten tijdens het afstellen ook zitten en de andere kant op één van de buitenste carburateurs dit is een zelfde aansluiting.
Start nu de motor, wacht tot het niveau van de olie redelijk stil staat.
Schroef anders het toerental iets omhoog tot tegen de 2000rpm.


 




Als nu een van de carburateurs meer of minder vacuüm zuigt zal het niveau van de olie kolom nimmer LEVEL zijn. Je zult dit dan moeten corrigeren.



Tot aan de A en B modellen zijn de stelschroeven met een contraschroef, na het afstellen van de carburateurs wel de contraschroef weer vastzetten, daarna is het iets makkelijker schroeven.
Zo simpel is het gewoon, niets moeilijks aan, ik doe dit al 27 jaar op deze manier!
Draai nu de synchroniseer schroef (Nr 37), de schroef waar de carburateurs met elkaar zijn verbonden, zodanig dat de  niveaus LEVEL staan! De carburateurs zijn nu gesynchroniseerd. Herhaal dit vervolgens bij de andere buitenste carburateur.

CARBURATEURS SPROEIERS EN HUN FUNCTIE

In onderstaande tekening (grafiek) een korte beschrijving m.b.t. de aanduiding op de verschillende componenten. De gasschuifpositie (lastbereik) is altijd bepalend als het erom gaat vast te stellen welke afstelonderdelen aangepast moeten worden. In deze grafiek wordt aangegeven welke sproeier voor welk bereik zorgt.
 
Voor meer informatie en afstel mogelijkheden zie de sites van MIKUNI.
www.mikuni-topham.de
www.mikuni.nl

 

CARBURATEURS VACUÜM BALANCER


Iedereen die een tweetakt motorfiets rijdt is bekend met het fenomeen van het zogenaamde "bokken". Dit bokken doet de SUZUKI GT750 ook, de ene doet dit meer dan de andere, zo ook bij onze GT750's. Met het afstellen van de ontsteking, het synchroniseren van de carburateurs en het afstellen van de ketting zorgen ervoor dat het "bokken" al behoorlijk wordt verminderd.
Als laatste optie kan de zogenaamde carburateurs vacuüm balancer worden gemonteerd.
Dit is een onderdeel waarmee de vacuüm aansluitingen van de carburateurs met elkaar worden verbonden. Na het aansluiten is het vacuüm van/in de drie carburateurs gelijk.
Helaas is het "bokken" nog steeds aanwezig, doch wel iets minder, iets soepeler.
 
Wij hebben een aantal van deze carburateurs vacuüm balancer zelf gemaakt van een stuk koperen 12mm waterleiding buis. Op de beide uiteinden worden de dopjes gesoldeerd.
Voor het aansluiten van de carburateurs vacuüm balancer met de vacuüm aansluitingen van de carburateurs moeten op de afstanden van de vacuüm aansluitingen messing buisjes worden gemonteerd (gesoldeerd). Wij hebben deze carburateurs vacuüm balancer zodanig geconstrueerd waardoor in een een ommezien de carburateurs weer origineel aan te sluiten zijn.
 

CONSTRUCTIE VAN DE CARBURATEURS VACUÜM BALANCER


Aan de kant van de benzine kraan is een door en door messing buisje gesoldeerd zodat en de linker carburateur en de benzine kraan met de vacuüm slang aangesloten kan worden. Het door en door buisje is op de helft, dus binnen in het koperen 12mm waterleiding buis, doorgeboord.
Aan de rechter zijde wordt de vacuüm aansluiting van de rechter carburateur aangesloten, hier is een messing buisje aan de onderzijde van de koperen 12mm waterleiding buis.
De middelste carburateur wordt op de carburateurs vacuüm balancer, aangesloten met het langere vacuüm slangetje welke eerder op de vacuüm aansluiting van de benzine kraan was verbonden. Op  de koperen 12mm waterleiding buis is nu aan de bovenkant een messing buisje gesoldeerd. De langere vacuüm slang kan nu ongehinderd met en flinke bocht hierop aangesloten.
De vacuüm dopjes van de linker en rechter carburateur worden bewaard in het gereedschap vakje van de SUZUKI GT750. Deze kunnen dan niet wegraken.

Bovenste foto de complete carburateurs vacuüm balancer nog ongesoldeerd.
De verste zijde, links, dus de kant van de benzine kraan.

Links dus de kant van de benzine kraan.
Foto links onder, de slang voor de benzine kraan moet nog worden aangesloten.

Let op de lange slang vanaf de middelste carburateur. Deze slang is nog steeds lang genoeg om direct naar de benzine kraan aan te sluiten.
   

ONTSTEKING AFSTELLEN


De SUZUKI GT750 loopt het mooist als de ontsteking 100% is afgesteld! Dit betekent dat het afstellen ALLEEN met een micrometerklok gedaan kan/mag worden.
 
LET OP: Controleer eerst de onderbreker nok op speling, de lagers (2stuks) hebben vaak na de vele jaren speling, wat betekent dat je de ontsteking eigenlijk nooit goed afgesteld krijgt. Vervangen van de lagers is dan noodzakelijk, neem gelijk het keerringetje mee dit zijn de kosten niet, LET OP: niet geheel in de zitting slaan! Als dit weer OK is dan kun je weer verder met het afstellen.

BOUGIES B8 EGV


Wat zijn de ervaringen met de standaard bougies; B8ES?
Mijn ervaringen zijn de volgende; het kostte mij elk jaar een viertal stuks! Ik was soms de straat nog niet uit dan was er wel weer een bougie doorgebrand, wat weer betekende sleutelen.
De bougies die ik sinds jaren gebruik, met dezelfde specificaties, voldoen 1000x beter en gaan bijna NOOIT stuk!

Oh welke bougie?
B8EGV
, met een GOUD PALLADIUM midden elektrode. Kosten een paar centen maar vorig jaar heb ik sinds 15jaar weer een stel nieuwe bougies gekocht!



Voor mij geen andere bougies dan alleen deze!

LAGERS EN KEERRINGEN INFORMATIE GT750 (L M A)

Aantal  Omschrijving Code Maten Locatie Bedrag (EX) Opmerking BestelNr
1 Ontstekings huis lager groot 16006   De Boer € 14,37    
1 Ontstekings huis lager klein 6302   De Boer € 8,01   23226792
1 Keerring ontstekingshuis   20x35x7 De Boer € 1,99 Keerring tot aan oppervlakte monteren 10008754
               
1 Koppelingslager 6003   De Boer € 5,82 Binnendiameter ruimer dan de as zelf 23287363
1 Kickstarter keerring   20x37x7 De Boer € 2,51   10011749
1 Secundaire as keerring   8x14x4 De Boer € 2,91   10004788
               
1 Versnellings pook keerring   12x22x9 De Boer € 2,56   10006308
1 Versnellings indicator keerring   SPECIAL E. Potze      
               
1 Waterpomp lager 6200   De Boer € 4,85    
               
1 Waterpomp/toerenteller as 6200   De Boer € 4,85    
1 Waterpomp/toerenteller as (tussen) 6000   De Boer € 3,85 Niet te vervangen????
Zit tussen de twee wormwielen, waarvan de toerenteller is geperst
 
               
1 Secundaire as lager groot 6305-2ZNR   De Boer € 23,85 25x62x17 88083434
1 Secundaire as lager klein 6204-2ZNR   De Boer € 12,52 20x47x14 23224408
               
1 Primaire as lager groot 6305-2ZNR   De Boer € 23,85 25x62x17 88083434
1 Primaire as lager klein 6204-2ZNR   De Boer € 12,52 20x47x14 23224408
             
2 Voorwiellager 6302-2RSR/C3   De Boer € 16,37    

Deze tabel is met grote zorgvuldigheid samengesteld, doch er kunnen altijd fouten bij het overnemen van gegevens gemaakt zijn, de auteur kan nimmer hiervoor verantwoordelijk worden gesteld.
Controle van de juistheid in de praktijk is aan te raden.

BLOKSCHROEVEN SUZUKI GT750 (L M A B)

SCHROEVEN MAAT
LOCATIE M5x10 M5x15 M5x20 M5x45 M6x20 M6x25 M6x30 M6x40 M6x55
TOTAAL 6 7 6 2 3 14 2 5 2
Kopelings deksel         2 7   1  
Koppelingskabel deksel   3              
Ontstekings deksel           7   3  
Ontstekings sier deksel 3                
Ontstekings plaat 3                
Dynamo deksel     4            
Ketting deksels         1   2 1 2
Oliepomp deksels     2 2          
Startmotor deksel   4              
Lijst van benodigde blokschroeven voor de SUZUKI GT750 (L, M, A en B modellen)
Deze tabel is met grote zorgvuldigheid samengesteld, doch er kunnen altijd fouten bij het overnemen van gegevens gemaakt zijn, de auteur kan nimmer hiervoor verantwoordelijk worden gesteld.
Controle van de juistheid in de praktijk is aan te raden.

SUZUKI MODEL EN FRAME NUMMERS

Bij elke GT hoort een frame (met nummer) met motorblok nummer, via deze LINK: krijg je een overzicht van deze nummers.

             TANDWIELEN EN OVERBRENGINGEN

WIE BlokNr Type   TANDWIELEN    Date Opmeringen
      2e Versn 5e Versn 3e Versn 4e Versn        
DRIVE   SUZUKI Nr. 3 Nr. 6 Nr. 4 Nr. 5 OP Nr. 2      
J   19 26 22 24 13 LINK    
K/L   19 26 22 24 13 LINK    
M/A   19 26 22 24 13    
A/B   19/18 26 22 24 13    
                       
Janneke 58953 J/K(M)   19 26 22 24 13 LINK 11-02-2011 SET (checked)
Bettiena 85066 B   MOD(18?) MOD(26?) MOD(21?) (24?) (13?) LINK 13-02-2011 SET (checked)
Erwin 75101 A   18 26 21 24 13   11-02-2011 SET (checked)
Reserveblok 1 75587 A   18 26 21 24 13   01-01-2012 SET (checked)
GT750-A (Nr6) 58950 A   18 26 21 24 13   21-06-2012 SET (checked)
                       
                       
(1) PAIR USE   J/K (M)   19 26 22 24 13   13-02-2011 Not checked
(2)                      
(3) HOT   A/B   18 HOT 26 21 24 13   13-02-2011  
(4) Not Identified   M   19 26 22 24 13   13-02-2011  
                       
Modification       19 -> 18   22 -> 21         SB Suzuki Nr GT-29
 PRIMAIRE AS                      
        
SECUNDAIRE AS                      
      2e Versn 5e Versn 3e Versn 4e Versn 1e Versn      
DRIVEN   SUZUKI Nr. 12 Nr. 15 Nr. 13 Nr. 14 Nr. 11      
J   33 24 30 27 37 LINK    
K/L   33 24 30 27 37 LINK    
M/A   33 25 30 27 37    
A/B   32 25 (A) 30 27 37    
                       
Janneke 58953 J/K(M)   33 24 30 27 37 LINK 11-02-2011 SET (checked)
Bettiena 85066 B   MOD(32?) (25?) MOD(29?) (27?) (37?) LINK 13-02-2011 SET (checked)
Erwin 75101 A   32 25 29 27 37   11-02-2011 SET (checked)
Reserveblok 1 75587 A   32 25 29 27 37   01-01-2012 SET (checked)
GT750-A (Nr6) 58950 A   32 25 29 27 37   21-06-2012 SET (checked)
                       
(1) PAIR USE   J/K (M)   33 25 30 27 37   11-02-2011 Not checked
(2) Broken   B   32 25 29 27 37   13-02-2011  
(3) HOT   B   32 HOT 25 29 27 37   13-02-2011  
(4)                      
                       
Modification       33 -> 32   30 -> 29         SB Suzuki Nr GT-29
 
Link EXCELL
Klik op het overzicht voor een duidelijk beeld.

NO-DRIVE SCHAKELING

Zoals bij mijn SUZUKI GT750-L ) Nr 1 aangegeven heb ik in 1988 een motorongeluk gehad. Het betrof in dit geval het verkeerd opstappen (andere volgorde of afgeleid). Daardoor was de kleine zij stander uit blijven staan waarmee ik de eerste de beste linkse bocht met deze kleine zij stander de grond raakte.
Een ongeluk heb ik proberen te vermeiden, helaas is mij dit niet meer gelukt.
Dit betekende dat ik zelf flink gewond was aan mijn knie en dat de SUZUKI GT750-L TOTAL LOSS verklaard kon worden.

Om in de toekomst een dergelijke fout en ongeluk te voorkomen heb ik hier een schakeling op bedacht.
De eerste schakeling werkte uitstekend maar dit betekende dat ik de motor niet kon starten als de motor op de kleine zij stander was geparkeerd.
Kort geleden heb ik opnieuw mijn gedachten hierover laten gaan en heb de onder staande schakeling ontworpen. Nu in combinatie met de VRIJ schakelaar welke zich in de schakelindicator gever bevind.
Zie schema:
 

De werking is als volgt:
Onder de tank bevind zich een verbinding met twee ronde verbindings stekkers die de bobines van spanning voorziet. Het gaat hierbij om de verbinding van de oranje draden (vroegere types hebben naar het elektronica paneel TOE een WIT/RODE draad). Als deze verbinding wordt verbroken zal de motor onmiddellijk stoppen doordat de bobines geen spanning meer krijgen. Door deze verbinding te realiseren door een relais kan de verbinding op bepaalde voorwaarden worden gemaakt of verbroken.
Voorwaarden:
* Motor in zijn vrij: Motor mag lopen. Ook als de motorfiets op de jiffy staat.
* Motor in zijn versnelling: Als de motorfiets op de jiffy staat dan moet onmiddellijk de motor stoppen.
* Motor in zijn versnelling: Als de motorfiets NIET MEER op de jiffy staat dan mag de motor blijven
  draaien.
Als de versnellingsbak van de motor in zijn vrij staat zal het groene NEUTRAL lampje op het dashboard van de SUZUKI GT750 branden. Via de diode (type 1N4007) zal het relais bekrachtigd worden. Het contact van het relais zal gesloten zijn. De verbinding naar de bobines is aanwezig de motor kan draaien. Als in dit geval de jiffy uit staat zal de schakelaar toegevoegd aan de jiffy OPEN zijn. Bij het in de versnelling zetten van de motor zal het relais niet meer bekrachtigd worden en zal de motor onmiddellijk stoppen. Als de jiffy NIET UIT staat zal de toegevoegde schakelaar gesloten zijn en zal het relais bekrachtigd blijven als de motor in een versnelling wordt gezet. Via het relais contact zal de verbinding naar de bobines aanwezig zijn. De diode 1N4007 moet aanwezig zijn omdat de jiffy schakelaar het NEUTRAL lampje zal laten branden ook al staat de motor in de versnelling. Dit is dus ongewenst. Om te laten zien dat de verbinding naar de bobines is gemaakt is een LEDje direct na het relais contact gemonteerd. Als het relais contact gesloten is dan zal het LEDje oplichten.
Het relais en het LEDje wordt op een bevestigingsplaatje onder de benzine tank gemonteerd.
Vanaf de aansluitingen wordt verbinding gemaakt naar het relais onder de benzine tank.


Jiffy schakelaar
Aansluiten van het relais en de contacten:
Voor de juiste werking is het nodig om de geschakelde + 12Volt vanuit het RECHTER handvat, IGNITION, ON/OFF, te onderbreken.
Dit is de ORANJE draad in de kabel vanaf het rechterhandvat. Om het relais en zijn contact aan te sluiten is het nodig om deze oranje draad door te knippen en aan te sluiten op deze NO-DRIVE schakeling.
Let wel op de directe +12Volt en de (UIT de connector komend), deze aansluiting wordt aangesloten op de switched 12Volt. De andere draad wijst zich dan vanzelf.

 

BRIDGESTONE MOTORBANDEN

BANDEN,
wat is een goede band voor de SUZUKI GT750?

Wij hebben een aantal SUZUKI GT750's voorzien van een set  BRIDGESTONE BATTLAX BT45 banden.
Wij zijn er zeer tevreden over.

Achterband:
BATTLAX BT45R 4.00-18 64H

Voorband:
BATTLAX BT45F 3.25-19 54H

Vanzelfsprekend ook altijd de binnenbanden vervangen. Vaak zijn deze door de jaren heen poreus geworden. De velglint (breed model) sneuvelt vaak als de banden worden vervangen. Het is verstandig om deze eveneens mee te vervangen.

AANHAALMOMENTEN BLOK en CILINDERKOP BOUTEN

BLOKBOUTEN






CILINDERKOP BOUTEN
 
Motorblok bouten M10
Motorblok bouten M8
Motorblok bouten M6

Start koppeling moer
Centrale koppeling moer

Cilinder kopbouten M10
Cilinder kopbouten M8
25-40 NM
13-23 NM
  6-10 NM

45-50 NM
40-55 NM

30-40 NM
18-22 NM
LET OP:
Na 300 km nogmaals de cilinderkop bouten natrekken op de bovenstaande waarden.
Voor de tweede maal aantrekken van de cilinderkop bouten rustig aan met de gas handle.
Als het gas geven niet in acht wordt genomen dan kan het gebeuren dat de koppakking er uit wordt geblazen.

De bouten van de cilinderkop moeten volgens onderstaand schema op volgorde worden aangehaald.

Vanzelfsprekend altijd de dikste bouten het eerst. Loshalen de omgekeerde volgorde.
 


Klik op het plaatje voor een vergroting.
 

MEER INFORMATIE

 

Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten worden verleend.