|
|
SITE UPDATE: 06 januari 2021 |
|||
SUZUKI GT750 M |
|||
SUZUKI GT750-M (1e TOELATING 04-07-1975) |
|||
STATUS FOTO: SUZUKI GT750 (bijna) GEREED16 juli
2011. (klik voor foto op originele grootte) Het verzamelen van de vele SUZUKI GT750 onderdelen heeft het mogelijk gemaakt om een derde SUZUKI GT750 te bouwen. Om deze GT750 geheel te completeren zijn er slechts enkele nieuwe onderdelen aangeschaft, voornamelijk de onderdelen die zeer moeilijk tweede hands te koop zijn. De lakset is nieuw gespoten in de rode kleuren en striping van de SUZUKI GT750-B. |
|||
2009 |
|||
Onlangs kocht ik bij een opruimende motorsloop een frame en andere onderdelen van een SUZUKI GT750. Het frame is gezien de lak in slechte staat. Voor wat betreft de technische staat is het frame zeker nog bruikbaar. Een kleine reparatie aan een van de schokbreker punten moet nog wel uitgevoerd worden. Dit ga ik tijdens het opbouwen van de losse onderdelen eerst regelen. Wel is het de bedoeling om alle losse onderdelen die ik heb liggen van de GT750 aan dit frame te monteren. De losse onderdelen kunnen dan niet meer wegraken, daarnaast hoef je niet meer overal en nergens te zoeken als je wat nodig hebt demonteer je het van het frame. |
|||
|
|
||
Inmiddels ben ik begonnen om het kale frame zoals dat bij een opruimende motorsloper is gekocht op te bouwen. Hiervoor is nog een lange weg te gaan. Als eerste heb ik een reparatie aan de schokbreker ophanging aan het frame moeten uitvoeren. De linker ophanging was flink verbogen, de schokbreker kon niet zo zonder meer gemonteerd worden. Alleen door de ophanging heet te stoken en met een hamer slaan kon deze enigszins recht gebogen worden. |
|||
Van de rechter schokbreker miste de schroefdraad. Na
lang nadenken en enig overleg heb ik de ophanging opgeboord tot er een
M8 schroefdraad in getapt kon worden. Voor een aantal reparaties aan de
cilinderblokken had ik kortgeleden een aantal M10 naar M8 verlopen aan
één stuk laten maken, deze kwamen nu goed van pas. Deze schroefdraad verloop van pas gemaakt en tenslotte met loctite vast gezet in de inwendige schroefdraad van deze schokbreker ophanging. |
|
||
11 december 2010 Het frame met alle staaldelen is nu weggebracht om dit te laten zandstralen, vervolgens wordt het frame en alle staaldelen van een dubbele laag poedercoating voorzien. Dit is een uitstekende conservering van deze onderdelen, het poedercoaten is zo hard dat je er met een hamer op kunt slaan zonder dat het beschadigd raakt. Praktisch behoeft het frame nu geen onderhoud meer. Nu loont het zich ook om het frame op te bouwen, er is nu een mooie en nette basis om ook NIEUWE onderdelen op dit frame te monteren. Het is de bedoeling dat tegen het einde van 2011 ook dit weer een rijdende SUZUKI GT750 is. |
|||
STATUS dd 21 december 2010: START RESTAURATIE GT750-M |
|||
Het verzamelen van allerlei SUZUKI GT750 onderdelen is niet voor niets geweest de afgelopen jaren. In al deze jaren zijn zoveel onderdelen verzameld dat er een derde SUZUKI GT750 gebouwd kan worden. Wel ontbreken er nog een aantal onderdelen maar deze zijn nog wel te verkrijgen. | |||
Op 11 december 2010 is het frame en alle staaldelen
van deze SUZUKI GT750 weggebracht voor het poedercoaten. Ondertussen
kunnen wij andere zaken gaan opknappen. Als eerste is de karakteristieke cockpit van deze SUZUKI GT750 opgeknapt, het resultaat mag er weer zijn, van zeer roestige klokken, is weer een nette en bruikbare cockpit gemaakt. |
|||
|
|
||
OPBOUWEN VAN HET FRAME |
|||
24 december 2010 |
|||
Het frame is terug van het poedercoaten, het frame
ziet er weer als nieuw uit. De laag van het poedercoaten is zo hard dat
als je er met een hamer op slaat het niet beschadigd. Als alle schroefgaten van te voren met (weg te gooien) bouten en schroeven zijn voorzien zijn alle onderdelen er zonder problemen op te schroeven. Alleen het balhoofd heeft enige aandacht nodig en kost zeker enige moeite. De houders voor de chromen vorkpoten worden namelijk ook gezandstraald waardoor de laag van het poedercoaten hier verwijderd moet worden tot aan het blanke metaal. |
|
||
|
Het opbouwen van het frame vordert langzaam. Vele
onderdelen zijn wel aanwezig maar zijn (voorlopig) zoek of er moet iets
aan gerepareerd worden. Sommige onderdelen zijn zo smerig of verroest
dat deze eerst gepoetst of zelfs opnieuw verzinkt (elektrolytisch)
moeten worden. Voor het verzinken hadden wij een flinke emmer vol. De assen, klein plaatwerk en (originele SUZUKI) bouten en moeren zijn dan weer als nieuw. De Suzuki GT750 Nr 2 is weer voorzien van vele originele bouten. |
||
15 januari 2011 Zoals aangegeven vordert het opbouwen van Suzuki GT750 Nr langzaam. Ondertussen is de achterbrug met het achterwiel gemonteerd. |
Het gemonteerde blok (62000 serie) is ons reserve blok. Na demontage bleek dat waarschijnlijk de stalen ring om het koppelingshuis helemaal was fijn gemalen. |
||
Dit gaf een behoorlijke STAAL vervuiling in de kamer
van de versnellingsbak. Diverse lagers waren zo heet geweest dat deze
helemaal blauw waren. Gelukkig hebben de tandwielen van de
versnellingsbak er niets van meegekregen. Verder is er een gebruikte
maar geteste krukas gemonteerd en alle lagers zijn vervangen. In de
rechter zuiger zat een deuk, zoals ik het cilinderblok kompleet op de
kop had getikt. Omdat het cilinderblok in uitstekende staat was met
eerste boring, 70mm, en de originele zuigers, hebben we deze gedeukte
zuiger vervangen door een nieuwe verder zijn er nieuwe zuigerveren
gemonteerd. Vervolgens is het motorblok weer in elkaar gezet. Dit motorblok is de afgelopen zomer (2010) uitvoerig getest onder Suzuki GT750 Nr 3 en er is 824km mee gereden. Er is een aandachtspunt, de laadspanning is iets aan de lage kant, de oorzaak is nog niet gevonden. |
|||
21 januari 2011 Vanuit Duitsland (Hoffis 2takt Shop) zijn revisie setjes voor de schijfremmen aangekomen. In het pakket zaten alle originele rubbertjes die benodigd zijn voor de revisie van beide remklauwen. De zuigertjes zijn namaak van RVS, hebben wel de juiste afmetingen. Een setje hydraulische slangen zijn inmiddels ook gevonden. Dit betekent dat de voorkant nu ook volledig gemonteerd kan worden. |
|||
SUZUKI GT750-B LAKSET |
|||
Omdat wij niet kunnen beslissen, eigenlijk meer de
SUZUKI GT750-M lakset kleuren bevallen ons niet, welke lakset we
deze SUZUKI GT750-M gaan geven hebben wij na lang wikken en wegen
besloten om ook op de GT750 de rode B lakset te monteren. Deze felle
rode kleur knalt er gewoon uit. Dit betekent een rode B-tank met zwart deksel en zwarte (glimmende) zijkapjes. Deze SUZUKI GT750 zal dan niet geheel origineel zijn. |
![]() |
||
SUZUKI GT750 BIJNA GEREED |
|||
Vanwege de kosten is deze SUZUKI GT750 nog niet geheel gereed. Er moeten nog een paar schoonheids foutjes aangepakt worden. Inmiddels is deze SUZUKI GT750 verzekerd (oldtmer verzekering) zodat wij deze GT750 ook kunnen gebruiken. In principe is dit onze reserve SUZUKI GT750. |
|||
|
|||
|
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
LANGDURIGE en FLINKE OLIELEKKAGE |
|||
Na het repareren en nakijken van het motorblok van
een GT750 hebben we last van een flinke olie lekkage aan de
kettingzijde. We hebben daarbij zeker gedacht aan het schakelklokje, de
gever, voor de versnellingsindicatie op de cockpit. Meerdere malen is
het schakelklokje geïnspecteerd en met het vervangen van de O-ring
tussen het motorblok en het schakelklokje bleek de olie lekkage nog
steeds niet te zijn verholpen. Het zou dan ook nog wel eens de keerring
en de grote O-ring van de secundaire as uitgang naar het kettingtandwiel
kunnen zijn. Op een bepaald moment was alles vervangen wat vervangen kon
worden. Alles zonder resultaat. Tenslotte opnieuw het schakelklokje
geïnspecteerd, er was niets te zien wat op een defect leek. Doordat ik
de O-ring van het inwendige van het schakelklokje had aangeschaft
besloot ik tenslotte het schakelklokje te demonteren. Na het eerste
schroefje verwijderd te hebben werd al snel de oorzaak duidelijk. Het
kunststof deksel was ter hoogte van deze schroef afgebroken. Jammer dus,
dit schakelklokje kan weggegooid worden. Gelukkig had ik een nieuw
schakelklokje in voorraad, vervangen en de motor laten lopen. De flinke olielekkage was verdwenen, klacht opgelost. |
|||
20 januari 2012: AANVRAAG OORSPRONKELIJK KENTEKEN |
|||
In het Suzuki GT750 selectie venster is aangegeven
dat deze GT750 een MG-83-?? kenteken heeft. Vroeger, omstreeks 1980,
werd bij verlies van het originele kenteken een volledig nieuw kenteken
uitgegeven. Dit dan ook met andere letter-cijfer combinaties. Een
kenteken wat toen begon met een M en afhankelijk van het tijdstip in
combinatie met een andere letter, in dit geval de G. Als klassieker
liefhebber, en dan met name deze Suzuki GT750 (-M) stoor mij er aan als
een dergelijk motorfiets niet een origineel historisch kenteken heeft.
Ja hoe raar dit ook klinkt. Via de RDW kwam ik aan de weet dat het mogelijk is om het oorspronkelijk en historisch kenteken terug te vragen. Op 20 januari 2012 heb ik de aanvraag opgesteld en naar de RDW gestuurd. Met het oorspronkelijke en historische kenteken is het mogelijk om een blauwe kenteken plaat te voeren. |
|||
08 februari 2012: TOEKENNING OORSPRONKELIJK KENTEKEN |
|||
Vandaag lag er de toekenning voor het oorspronkelijk
en historisch kenteken in de brieven bus. Omdat hieraan kosten zijn
verbonden wordt er verzocht om deze eerst te voldoen. Daarbij moeten alle kenteken bewijzen van te voren worden ingeleverd; Deel I; voertuig gegevens, Deel I B; Naam adres en woonplaats gegevens van eigenaar, Kopie Deel III; Het overschrijvings bewijs. Het mee sturen van het Kopie deel III, het overschrijvingsbewijs is voor mij wat tricky, immers degene die dit Kopie deel III heeft is eigenaar van het motorvoertuig. Om te voorkomen dat je door de enveloppe heen kunt kijken zijn de kenteken bewijzen in een extra enveloppe gestopt. Met een begeleidende brief zijn de kenteken bewijzen naar de RDW afdeling Voertuigregistratie en Documenten gestuurd. Nu maar afwachten wat het oorspronkelijke kenteken is geweest. Als het nieuwe kenteken binnen is zal een blauwe kentekenplaat worden aangeschaft. Ook dat hoort bij een klassieke motorfiets. |
|||
13 februari 2012: TOEKENNING OORSPRONKELIJK KENTEKEN |
|||
Uiteindelijk is dan het kenteken door de RDW naar mij
opgestuurd. Het oorspronkelijke en historische kenteken is niet echt
verklaarbaar met het oog op maand en jaar volgorde. Het kenteken begint in ieder geval weer met een X, in dit geval XU-58-?? |
|||
3 maart 2012: CHROOM WERK RETOUR |
|||
![]() |
Eind vorig jaar is de radiator beugel en de
koplampbol met koplamprand weggebracht voor het opnieuw laten
verchromen. Het chroomwerk was in een dusdanige staat dat het opnieuw
verchromen noodzakelijk was. De genoemde onderdelen zijn zeer moeilijk te verkrijgen. Als deze onderdelen bemachtigd kunnen worden zijn deze vaak in een dusdanige staat dat alsnog de onderdelen opnieuw verchroomd moet worden. |
||
Eindelijk konden we het chroomwerk weer op halen. Met dit nieuwe chroomwerk kunnen wij deze GT750-M weer een stukje mooier maken. | |||
WISSELEN: VOORSPATBORD |
|||
Er is nog een onderdel wat vervangen moet worden. Het betreft hier het monteren van het juiste spatbord. Op dit moment is op deze GT750-M nog een spatbord gemonteerd van een GT750-B, welke toch wel flink afwijkt van het oorspronkelijke spatbord voor de GT750-M, op dit type hoort een spatbord met de zogenaamde spaakjes. | |||
23 februari 2018: OPNIEUW TOEKENNING OORSPRONKELIJK KENTEKEN |
|||
UOP de een of andere manier raakte ik in contact met
de RDW en het huidige kenteken, beginnende met XU, van deze GT750 kwam
ter sprake. Ik gaf aan dat het kenteken nog steeds niet het oorspronkele
historische kenteken was, dit omdat het kenteken met de letters XU van
1978 zou moeten zijn. De RDW medewerker ging vervolgens op onderzoek uit
in de RDW database, en gaf mij gelijk, er was NOG een eerder kenteken
uitgegeven, nu beginnende met XH, ik zei dat begint meer op een kenteken
te lijken van 1975. Wederom moest ik alle kenteken documenten opsturen
en een paar dagen later kon ik een nieuw en blauw nummer bord halen. Het kenteken is nu wel het eerste en historische kenteken en begint in ieder geval wederom met een X, in dit geval XH-58-?? |
|||
GEREDEN KILOMETERS |
|||
Datum | km stand | Totaal | Motorblok |
(motorblok na reparatie 2010 => 824km) 21-12-2010 |
26746 |
824 |
|
21-12-2010 (Opmerking: Aanvang) | 26746 | 0 | 824 |
31-12-2011 | 27222 | 476 | 1300 |
31-12-2012 | 27728 | 506 | 1806 |
31-12-2013 | 27898 | 170 | 1976 |
31-12-2014 | 28188 | 290 | 2206 |
31-12-2015 | 28225 | 327 | 2303 |
31-12-2016 | 28608 | 383 | 2686 |
31-12-2017 | 28733 | 125 | 2811 |
31-12-2018 | 28834 | 101 | 2912 |
31-12-2019 | 28834 | 0 | 2912 |
31-12-2020 | 29569 | 0 | |
31-12-2021 | 29569 | 0 | |
31-12-2022 | 29569 | 0 | |
TOTAAL |
2823 |
3647 | |
Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten worden verleend. |