STATUS FOTO: SUZUKI GT750-M GEREED 31 juli 2010
(klik voor foto op originele grootte)
Deze SUZUKI GT750 heeft 22jaar als schroothoop in de
garage gestaan. Na de restauratie en revisie van een andere SUZUKI GT750
heb ik in 2010 gelijk deze GT750 mee genomen en eveneens geheel
gerestaureerd en gereviseerd. Nu aan het einde van dit motorseizoen is
deze SUZUKI GT750 geheel compleet: hier op de foto ontbreken nog de
radiator beugel en de blokbeugels. Op de B-lakset en de expansie
uitlaten na is deze SUZUKI GT750 geheel origineel.
In 1988 reed ik mijn eerste motorfiets, door een
domme fout van mij zelf, in de prak. Ik was op de motorfiets naar mijn
werk gegaan, de eerste keer motor rijden in het nieuwe seizoen,
een verkeerde handeling bij het opstappen en helaas de jiffy uit laten
staan! In een linkerbocht op een provinciale weg kwam de jiffy aan de
grond en ik probeerde mijn fout te corrigeren. Helaas was de omgeving
mij niet gezind en ik kreeg een ongeluk met mijn mooie SUZUKI GT750.
Ik
maakte zelf een paar koprollen evenals de GT750.
Praktisch gezien was mijn SUZUKI GT750 L geheel total loss. Na het
ongeluk had ik een zwaar beschadigde linker knie waardoor ik vier
maanden thuis moest zitten. Het eerste wat door je heen gaat is het niet
kunnen motor rijden, zowel door je eigen beperking als ook het total
loss zijn van de GT750.
In eerste instantie zou ik een andere motorfiets gaan kopen, helaas
waren deze allen te duur, daarnaast vond ik het erg jammer om de SUZUKI
GT750 zo maar af te schrijven. De omgeving liet ook merken dat het zeer
jammer van die mooie GT750 was. Na beoordeling of het een haalbare kaart
zou zijn besloot ik om mijn EERSTE SUZUKI GT750 (zie bovenste
SUZUKI GT750 in het MOTOREN menu) weer op te bouwen.
Het
heeft even geduurd maar tenslotte kon ik tweedehandse en vele nieuwe
onderdelen bemachtigen om de GT750 weer geheel in oude staat terug te
brengen. Ik heb deze GT750 weer helemaal opgebouwd en sindsdien rijdt
deze SUZUKI GT750 weer als vanouds.
Na een rijdende check bleek dat het frame zelf geen schade had opgelopen
van het ongeluk.
Omdat het verzamelen van onderdelen toch wel enige
moeite kostte besloot ik een extra SUZUKI GT750 aan te schaffen. Na een
zoektocht vond ik er één in onze voormalige woonplaats. Via telefonisch
handelen bood ik voor de aangeboden SUZUKI GT750 M
hfl 1000,00. Wij
maakten een afspraak om de GT750 een aantal dagen later te halen.
Aangekomen bij de eigenaar en de GT750 schrok ik toch wel een beetje van
deze
SUZUKI GT750, wat een "BARREL"! Deze GT750 verkeerde in een
dusdanige slechte staat dat deze zeer zeker geen hfl 1000,00 waard was.
Ik vroeg mij af wat er heel was aan deze GT750, niet veel dus! Van
origineel was helemaal geen sprake, het bekende achterspatbord met het
markante achterlicht was er niet, de schokbreker poten waren beide
nagenoeg zonder het chroom. Alles even verroest en slecht, bbbbrrrr. Ik
gaf aan dat ik DEZE GT750 niet voor het geboden geld mee zou nemen,
gelukkig had de eigenaar geld nodig, dus na wat onderhandelen kreeg ik
deze GT750 tenslotte mee voor hfl 700,00, wetende dat er zeker nog het
dubbele bij zou komen. Het overschrijven werd een probleem waarna later
ook nog bleek dat de vorige eigenaar het kenteken niet af wilde geven. Na
aangifte bij het politie bureau, kon ik later een nieuw kenteken
aanvragen. Al met al een hoop trammelant maar wel een GT750 rijker.
Sinds 1988 staat deze SUZUKI GT750 al stil in de garage, in 2003 heb ik
vele nieuwe zaken voor de GT750 aangeschaft. Helaas had toen het bouwen
van een nieuwe camper meer prioriteit. Binnenkort (2010) zal deze SUZUKI
GT750 (M) weer de straat op gaan.
Zoals aangegeven in de inleiding in bovenstaande kon
je bij aankoop beter vragen wat wel aan deze SUZUKI GT750 goed was.
Deze SUZUKI GT750 (M) heeft "matching numbers" het frame en
motorblok nummer horen volgens het type schildje op het balhoofd bij
elkaar.
In onderstaande een opsomming van alle zaken:
Voorvork poten beschadigd,
Voorspatbord doorgeroest,
Slechte en lekke remmen,
Achterspatbord ingekort en in dezelfde kleur gespoten als de rest van de
GT750,
Geen originele achterlamp, (één van een Honda)
Alles onder de olie en roest,
Slechte banden,
Lelijke kuip gemonteerd,
Koplamp oren verwijderd,
Buddyseat gescheurd
Grill cover vanwege de kuip voorzien van sleuven,
Uitgeschakelde oliepomp (mengsmering gebruikt)
Slecht gespoten tank en zijkapjes,
Te veel om op te noemen!
Het was mij direct al duidelijk dat het veel tijd en
geduld zou kosten om deze SUZUKI GT750 weer in een goede staat te
brengen, helaas is het er nog niet van gekomen. Maar goed er zal zeker
een moment komen dat er weer met deze SUZUKI GT750 gereden kan worden,
2010 misschien?
De plannen zijn als volgt:
Het frame met alle staal delen op korte termijn laten poeder-coaten, je
herkent de zaken niet terug als de spullen terug komen, dit is echt een
behoud en een conservering van de motorfiets, vooral als het om een
dergelijke klassieker gaat zoals de SUZUKI GT750. Bij aankoop was de motor rood, het ziet er naar uit dat deze SUZUKI
GT750 de originele rood metallic kleur krijgt zoals deze SUZUKI GT750
ooit zijn geleverd aan de liefhebbers.
Ik heb uiteindelijk besloten dat deze SUZUKI
GT750 B-ROOD wordt. Immers er is al een blauwe SUZUKI GT750.
In onderstaande enkele foto's zoals deze SUZUKI GT750
er nu uit ziet. De licht blauwe
B-tank wordt vervangen door de rode B-tank.
Met deze tank-set is deze SUZUKI GT750 niet geheel origineel, maar zeker
wel netjes. Daarbij oogt deze tank mooier als de originele M-tank.
De SUZUKI GT750 in de staat zoals deze nu is. Er is nog een lange weg te
gaan om deze GT750 weer als in uitstekende staat te krijgen. Vele
reparaties en vervanging zoals die nodig waren na aanschaf in 1988 zijn
uitgevoerd en gedaan. Het poeder-coaten van het frame en alle
staaldelen, zoals wij kortgelden hebben laten doen bij een andere SUZUKI
GT750 is in ieder geval het eerste wat ik laat doen.
De karakteristieke cockpit van de
SUZUKI GT750. De kilometer teller stand is 31287km, zoals de stand was
in 1988 toen ik de GT750 aanschafte. Ik heb er nog geen meter mee
gereden.
Ik heb besloten om de tank (niet deze) originele rode metallic kleur
met bijbehorende B-bies te laten spuiten.
Op bovenstaande foto's is te zien dat er toch wel wat
gebeurt zij het langzaam. Het motorblok heeft zeker een facelift nodig,
wel is het zo als het blok niet uit elkaar hoeft zal ik dit zeker niet
doen. Wel zou het goed zijn als het cilinderblok een keer gedemonteerd
zou worden, deze zitten vaak vast op de pasbussen.
20 juni 2010 -
GT750 volledig gestript voor restauratie en revisie
Inmiddels is deze GT750 volledig gestript voor de
grote restauratie zoals dat vanaf 2003 de bedoeling was. In eerste
instantie was het de bedoeling geweest om het motorblok zoals dat nog
gemonteerd was aan de praat te brengen. Tijdens eerdere krukas revisies
heb ik daarvan afgezien. Nu is er mogelijk nog wat te redden van de
ingebouwde (vanaf fabriek) krukas. Naar later bleek dat dit zeer
verstandigis geweest.
Het motorblok is zonder deze nog te laten draaien gedemonteerd, gelukkig
maar.
Ondanks de lage kilometerstand was er flinke motorschade. Zie onder:
* Diepe kras links en rechts in
cilinderwand van de linker cilinder waarbij de zuiger ook flink
beschadigd is.
Oorzaak, verdwenen piston circlip, is ook niet meer aangetroffen.
* Middelste cilinder heeft geluk gehad, daar was de piston circlip bijna
uitgelopen vanwege verloren
klemspanning.
* De rechter zuiger miste aan de inlaat kant de halve onderkant. Schade
aan de beide cilinderlagers.
* Van de krukas was de rechter keerring doorgesleten. De staat van de
andere keerringen niet bekeken.
* Inmiddels is gebleken dat één van de BIG-END lagers en een
standaardlager dusdanig verroest
waren dat
deze beide vervangen moesten worden.
worden.
* Ondanks dat er weinig troep in het motorblok is aangetroffen, buiten
een stuk van een gebroken
koppelingsplaat, bleken wel de beide lagers van de primaire as defect te
zijn. Beide lagers zijn vervangen.
Voor de rest zijn er geen mankementen aangetroffen. BELANGRIJK DUS: Door er niet mee te gaan rijden heb ik veel extra schade
aan de (schaarse) krukas
bespaard.
Alle onderdelen uit het motorblok zijn netjes
opgeborgen in een doos. De gereviseerde krukas ligt netjes ge-seald
gereed voor montage. Een ander cilinderblok, nieuw geboord en gehoond op
de eerste overmaat (+0,5mm), ligt eveneens gereed. Het motorblok is
weggebracht voor een opknapbeurt door deze met glas te stralen. Alle
benodigde onderdelen zoals een pakkingset, nieuwe kop bouten en
schroeven voor het motorblok zijn gehaald.
Het frame is geheel kaal, zelfs het type/nummer
schildje is gedemonteerd. De bedoeling is dat dit frame met alle
staaldelen wordt gezandstraald en met een dubbele laag wordt
gepoedercoat. Voor Nr 4 GT750 hebben wij dit ook gedaan. Je herkent het
frame en staaldelen niet terug. Het poedercoaten is duurzaam doordat het
vele malen harder is dan lak.
Als alle delen weer terug zijn kan het opbouwen weer
beginnen.
10 juli 2010 -
Blok revisie
Ook het motorblok van deze GT750 is geheel
gedemonteerd. Het motorblok verdient een flinke facelift, de beide
carterdelen worden gestraald met glas, het motorblok ziet er dan als
nieuw uit.
Het blok is al weer gedeeltelijk gemonteerd, de krukas en de tandwiel
assen zijn gemonteerd.
Buiten de krukas is alles schoon gemaakt en defecte lagers zijn
vervangen. Ik ben erg nieuwsgierig hoe het blok straks zal lopen.
BOVEN: Het motorblok van deze GT750 zoals dat 22 jaar
stil heeft gestaan. Stoffig en sterk verweerd, het motorblok heeft echt
een facelift nodig.
Het motorblok nadat het voor het grootste gedeelte
weer is opgebouwd. De zijdeksels worden met Scotch-brite opgeschuurd
waarna deze met een polijst borstel worden gepolijst zodat alles weer
glimt. Ook het motorblok mag naar voren springen.
11 juli 2010 -
Frame opbouwen
Ook deze motor zit in allerlei en vele doosjes.
Foto rechts: een extra hand voor hulp is makkelijk bij met monteren van
het frame, zo snel mogelijk weer op de wielen.
Foto links: het frame terug van het poedercoaten.
Duurzaam, het frame kan nu eigenlijk niet meer roesten. Dit
gepoedercoate frame is een goede basis voor het restaureren van deze
motorfiets.
Na 22 jaar in de "mottenballen" te hebben gestaan is dan nu eindelijk
het moment gekomen om deze SUZUKI GT750 weer op de straat te krijgen.
Bettiena heeft ervaring met haar motorfiets, ook haar
SUZUKI GT750 is tot op het laatste boutje uit elkaar gehaald.
Na een dagje lekker in de zon staat het frame weer op de wielen. Nu
eerst verder met de elektriciteit en de het motorblok. Zoals eerder
aangegeven horen het frame en het motorblok bij elkaar: zgn matching
numbers.
Zoals eerder aangegeven was het ook nodig om het
motorblok te reviseren. Dit ondanks dat
22 jaar geleden deze SUZUKI GT750 lopend is gekocht, gelukkig voor een
habbekrats (Hfl.700,00). In dit motorblok zijn een nieuwe krukas, nieuwe
versnellingsbak lagers gemonteerd, en een nieuw geboord en gehoond
cilinderblok. Het oude cilinderblok heeft dusdanige diepe krassen in de
linker cilinderwand dat deze direct op de tweede overmaat (+1,00 mm)
geboord moet worden.
Enkele maanden eerder had ik al een setje zuigers, met de eerste
overmaat (0,5 mm) op de kop getikt waarmee deze SUZUKI GT750 gereviseerd
zou worden.
Vanzelfsprekend is de thermostaat vervangen door een
nieuwe, alle cilinderkop bouten vervangen door RVS bouten, het geroest
van de originele simpel verchroomde kopbouten zijn wij zat. Helaas hangt
hier een behoorlijk prijskaartje aan.
Het GT750 motorblok bijna geheel afgemonteerd. Het
blok kan nu in het frame terug geplaatst worden. Alleen nog enkele
deksels en beplating opschuren en polijsten dan is het motorblok geheel
gereed.
24 juli 2010 -
Bijna gereed
Na een aantal dagen flink aan de SUZUKI GT750 te
hebben gewerkt is is het resultaat weer verbluffend. Bijna weer een
rijdende SUZUKI GT750. Ik heb besloten om deze SUZUKI GT750M niet geheel
origineel terug op te bouwen. Deze SUZUKI GT750 wordt met een lakset van
een SUZUKI GT750B met originele striping en een GIBSON ALL-SPEED
uitlaten set opgebouwd.
Voor de rest zal deze SUZUKI GT750 zoveel mogelijk origineel worden
opgebouwd.
Omdat ik al een blauwe SUZUKI GT750 in mijn bezit heb heb ik nu gekozen
voor een rode kleur, dit is ook weer handig met het aanduiden van de
SUZUKI GT750.
31 juli 2010 -
GEREED
Bekijk even het jaar waarin deze SUZUKI GT750 is
aangeschaft: 1988. Nu ruim 22 jaar later is deze SUZUKI GT750
eindelijk gerestaureerd. Vandaag zijn de laatste dingetjes nog gedaan
aan deze motorfiets. Het is de bedoeling dat achterwiel nog een keer
wordt gedemonteerd om het wiel een volledige poetsbeurt te geven. Ook
deze is dan weer als nieuw.
Inmiddels 30 oktober 2010 zijn ook de radiator beugel en de blokbeugels
gemonteerd.
GEREDEN
KILOMETERS
Datum
km stand
Totaal km
18-04-1988 (Opmerking: Aanschaf)
31287
31-12-2010
Opmerking: Eerste jaar in gebruik
31855
586
31-12-2011
33858
2003
31-12-2012
35362
1504
31-12-2013
35992
630
31-12-2014
36427
435
31-12-2015
36427
0
31-12-2016
36536
109
31-12-2017
36657
121
31-12-2018
37020
363
31-12-2019 niet opgenomen
--
--
31-12-2020
37300
280
31-12-2021
37332
32
31-12-2022
37993
661
TOTAAL
6706
Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten
worden verleend.