SITE UPDATE: 03 maart 2010

SUZUKI GT750 M

SUZUKI GT750 - M (1e TOELATING 30-05-1975)


1984


Na onze verhuizing van Drachten naar Oss (NB) zo rond 1984, kreeg ik van een collega een tip dat iemand in Deurne een SUZUKI GT750 voor de sloop aanbood. Deze GT750 was helaas kortgeleden door een flinke warmloper vast gelopen. Na telefonisch contact bleek dat ik deze GT750 voor hfl. 200,00 kon overnemen. De eigenaar had er schoon genoeg van.
Voor mij een mazzeltje omdat pas een half jaar eerder er een set nieuwe uitlaten was gemonteerd. De prijs van deze uitlaten werd mij nog even verteld hfl 1200,00! Met een aanhangwagen was deze GT750 snel gehaald. Deze GT750 lag even later in een aantal onderdelen in de achtertuin. De uitlaten waren inderdaad echt nieuw en vanzelfsprekend hoefde
ik hier niet over na te denken: Deze nieuwe uitlaten werden onder mijn eerste SUZUKI GT750 gemonteerd.
Omdat ik het zonde vond om deze GT750 geheel te slopen en af te voeren besloot ik om deze weer te repareren. De oorzaak van de warmloper was snel gevonden, het uitlopen van de waterpomp spie was de boosdoener. De motor was zo heet geweest dat de koelvloeistof door de koppakking naar buiten was gespoten waarbij de bestuurder zich behoorlijk had verbrand. Praktisch gezien was alle vloeibare pakking tussen de beide carterhelften weggeblazen door de hoge en hete druk van het koelvloeistof, de koelvloeistof bevond zich zelfs in het versnellingsbak gedeelte.

   
Het zal iedereen duidelijk zijn hoe het cilinderblok en de zuigers er uit zagen, zie foto: http://www.hamobeja.nl/GT750/PICT0007s.JPG. Het cilinderblok bevatte zeer diepe groeven.
Bij de motorsloop haalde ik een gebruikt maar een goed cilinderblok met zuigers die erbij hoorden en een pakkingset. Na een aantal uurtjes knutselen in de schuur kon het motorblok weer in elkaar en gemonteerd worden. Nadat alles weer was gemonteerd volgde een proefrit, die niet goed verliep. Na het opschakelen naar de derde versnelling en vervolgens gas geven sprong de motor uit zijn derde versnelling. Helaas was het derde versnellings tandwiel defect.
Het motorblok moest wederom uit elkaar! Een derde versnellings tandwiel was gauw gevonden en na dit gemonteerd te hebben waar nogmaals een pakkingset voor nodig was bleek nu eindelijk alles naar behoren te werken.
Nadat verder deze GT750 was opgeknapt besloot ik deze motorfiets te verkopen.
Ik verkocht deze GT750 aan een collega die eigenlijk NIETS met een tweetakt ophad maar toch wel weer een motor wilde hebben. Deze SUZUKI GT750 bracht toen (slechts) hfl 900,00 op.
Heel veel later bleek dat ik dat nimmer had moeten doen, ik heb er dan ook behoorlijk spijt van gehad.


Nadat wij lid zijn geworden van de T en GT liefhebbersclub Nederland hoopte ik dat ik deze SUZUKI GT750 ooit nog eens tegen zou komen. Helaas heb ik deze GT750 nooit meer terug gezien.  In ieder geval niet dat ik het wist, later bleek dat deze GT750 zelfs het voorblad van het T en GT clubblad heeft gehaald. Tja als je het kenteken niet kunt zien weet je dit natuurlijk niet.

De GT750 direct onder het witte LOGO vlak.

SUZUKI GT750 - M (1e TOELATING 30-05-1975)

Een korte foto impressie hieronder.

METAMORFOSE: SUZUKI GT750 - M (1e TOELATING 30-05-1975)

De huidige eigenaar heeft deze SUZUKI GT750 - M weer in originele staat teruggebracht en ziet er weer picobello uit, en is daarmee gered van de sloop.
Na een speurtocht via de RDW heb ik kortgeleden telefonisch contact gehad met de huidige eigenaar. Juist via de RDW kwam ik tot de ontdekking dat deze SUZUKI GT750 al weer enkele jaren geschorst was. Ik kreeg het idee dat mogelijk deze GT750 ergens in een schuurtje weg stond te stoffen. Mijn gedachten gingen er naar uit of ik mogelijk deze GT750 weer terug kon kopen. Ik had nog geen gedachten over de prijs.
Na het contact met de huidige eigenaar bleek wel het gehele motorblok gereviseerd te zijn en de GT750 was geheel in originele staat terug gebracht. Ik kreeg al gauw de EURO teken signalen, te meer daar ook de huidige eigenaar een hoofdprijs in gedachten had. Gelukkig was ik hierover behoorlijk nuchter en een vraagprijs van 8700,00 Euro zou ik zeker nimmer betalen. Het is dan namelijk goedkoper om een "BARREL" te kopen en deze geheel te reviseren en te restaureren. Dit zoals wij inmiddels met een tweetal GT750 hebben gedaan.
Natuurlijk was het leuk geweest om mijn tweede SUZUKI GT750 terug gehad te hebben. Helaas mocht het niet zo zijn.

Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten worden verleend.