SITE UPDATE: 17 december 2017

SUZUKI GT750 L

SUZUKI GT750 - L (1e TOELATING 21-01-1975)

STATUS FOTO: SUZUKI GT750-L GEREED 10 april 2011 (klik voor foto op originele grootte)
Deze GT750-L is geheel teruggebracht naar origineel.
Er zijn vele nieuwe onderdelen gemonteerd.
Restauratie en revisie is rond 2020 gepland, tenzij het motorblok eerder aan revisie toe is.

1982 MIJN EERSTE SUZUKI GT750

Direct toen ik het ouderlijk huis heb verlaten besloten we om een motorfiets te kopen. We hadden eigenlijk geen idee wat dit voor merk en type zou moeten zijn. We vonden in de krant een advertentie voor de verkoop van deze motorfiets, een SUZUKI GT 750. Dit was toen augustus 1982. De motorfiets was toen 7 jaar oud. Het bouwjaar van deze motorfiets is 1975. Er was één probleem, de motorfiets bleek defect te zijn. Desalniettemin kocht ik deze motorfiets met helm voor hfl 1000,00. Kilometerstand toen 36.000km (origineel). Met heel veel zweet druppels heb ik deze motorfiets duwend thuis weten te krijgen!
Voor ik verder ga met deze pagina zal ik eerst wat vertellen van deze motorfiets.
De fabrikant SUZUKI heeft met deze motorfiets een kunstwerk gecreëerd welke zijn tijd toen ver vooruit was. Ook nu nog kan deze motorfiets mee doen, inmiddels (2010) zijn deze SUZUKI GT750's verzamelaars objecten geworden, waar je ook komt je trekt altijd bekijks.

TECHNISCHE GEGEVENS SUZUKI GT750

Enkele technische gegevens van deze motorfiets zijn;
- drie cilinder vloeistof gekoelde tweetakt motor (in lijn) 750CC
- zelf smerende tweetakt, d.m.v. aparte olie tank verbonden met oliepomp
- afgegeven vermogen 70PK (= 51,5kW)
- 18" wiel achter, 19"wiel voor
- start bouwjaar ca. 1970 (diverse modellen geproduceerd tot aan ca. 1978)
- eerste typen met trommelremmen voor, na ca. 1973 twee schijfremmen voor
- topsnelheid (nooit geprobeerd bij 185km/h gestopt, dit was 3/4gas!) 210km/h
- verbruik ca. 1 : 14km, betekent 7ltr benzine op 100km
- actie radius met één tank benzine inhoud ca. 160km exclusief reserve
- nieuwprijs van deze motorfiets toen hfl 5999,00

HET DEFECT BIJ AANKOOP

Het defect van de motorfiets bestond uit een lekke koppakking, de koelvloeistof werd door de druk van de uitlaatgassen in de cilinders weg geperst uit het koelsysteem. Na reparatie met hindernissen is het defect verholpen en tot vandaag de dag is aan de cilinderkop niet meer gesleuteld. Ook moest deze motorfiets geheel worden opgeknapt, door plaats gebrek bij de vorige eigenaar had deze motorfiets 1 1/2 jaar buiten gestaan in weer en wind. Jaren later zijn er nog verschillende problemen ontstaan, met verschillende onderdelen zijn al deze problemen verholpen. Gelukkig heb ik voor heel veel bekende problemen goede informatie gekregen van de eigenaar van een motorfiets sloperij. Ik ben hem daar dan ook zeer dankbaar voor, mijn SUZUKI GT 750 rijdt daarom nog steeds geweldig.

ONGELUK DOOR FOUT

In 1988, door een zeer domme fout van de bestuurder (ikzelf) heb ik deze motorfiets bijna geheel TOTAL LOSS gereden! Het seizoen was net begonnen, opgestapt met een verkeerde handeling, zijstander uit laten staan en een linkerbocht ingedoken. Helaas! Toch heb ik deze SUZUKI GT 750 weer helemaal opgebouwd, alle defecte onderdelen zijn vervangen. Het frame is geheel gecontroleerd en er waren verder geen mankementen geconstateerd. Direct hierna heb ik deze mooie SUZUKI GT 750 voorzien van een beveiligings schakelaar. De motor stopt als de kleine zijstander uitstaat. Je kan de motor dan ook niet starten.

VERBETERDE RIJEIGENSCHAPPEN

Om een aantal rijeigenschappen te verbeteren heb ik enkele verbeteringen aan en in deze 
SUZUKI GT 750 aangebracht. Zo is de achterbrug voorzien van bronzen bussen, de stuurkolom is voorzien van conische lagers en door toepassing van PLATINA bougies (B8EGV) heeft de motor betere trekkracht in een lager toerental.

SUZUKI GT750 - L (1e TOELATING 21-01-1975)

Vandaag de dag rijdt ik nog steeds op deze oude vertrouwde en heerlijke SUZUKI GT 750.
Ik gebruik deze motorfiets om mijn stress en andere niet wenselijke dingen te laten verwaaien.
Het motorrijden is toch weer geheel anders dan autorijden. Je kan toch veel meer van het rijden genieten. Na het ongeluk eerder aangeven ben ik wel heel veel rustiger gaan rijden, en ik moet zeggen dat je dan nog meer geniet van het rijden op de motorfiets.
In onderstaande zijn een aantal foto's ingevoegd, de SUZUKI GT750 had een oranje kleur bij aankoop, door allerlei beschadigingen van de tank en zij deksels heb ik de lakset een andere (niet standaard) blauwe kleur gegeven.
Deze SUZUKI GT750 heeft als bouwjaar 21 januari 1975, en is het zogenaamde L type. Ondanks het bouwjaar 1975 moet het echte jaar 1974 zijn, het L type is gedurende het jaar 1974 op de markt geweest. het L type onderscheidt zich van de andere types omdat de voorvork onderpoten afwijkend zijn, deze hebben een chromen bus met rubber stof afdichting om de voorvork binnenpoten. Daarnaast zijn de SUZUKI schildjes op de tank weer afwijkend. De lak en striping op de tank is type gebonden.
Deze SUZUKI GT750 heeft de zogenaamde "MATCHING NUMBERS" het frame en motorblok horen bij elkaar wat te zien is op het type schildje voor op het balhoofd. Ik ben er erg trots op dat ik nog één van de weinige goede SUZUKI GT 750 in mijn bezit heb, ik ben daarom dat ook zeer zuinig op deze SUZUKI GT750.


De motor direct na aanschaf, de tank was oranje en erg beschadigd.





Bovenstaande foto's na het opknappen van de lakset. De tank heb ik in een fantasie blauwe kleur (niet origineel) gespoten, afgewerkt met een gele bies. Verder heb ik enkele andere onderdelen van deze motorfiets ook blauw gespoten.
Het luchtfilter,
De achterbrug,
De beide zijdeksels.
Deze GT750 heeft nu nog steeds dezelfde blauwe kleur. Later heb ik de motorfiets voorzien van een stuurkuip, de eerste stuurkuip sneuvelde tijdens een vakantie waarna ik deze stuurkuip heb vervangen door een ORCA SPEED 7 stuurkuip.
De bovenstaande foto heb ik in reuzenformaat ingelijst en hangt al jaren aan de muur in onze woning. Zoals eerder aangegeven is deze SUZUKI GT750 nog steeds in dezelfde staat.

TERUG NAAR ORIGINEEL

Inmiddels zijn er enkele nieuwe plannen 15 maart 2010:
Onlangs werd mij duidelijk dat deze SUZUKI GT750 L (en dan met name dit L type) zeer schaars zijn. Omdat deze GT750 L verre van origineel is heb ik besloten om deze geheel terug te brengen naar de originele staat. Veel behoeft er niet aan te gebeuren. Om deze GT750 weer in originele staat terug te brengen moeten de volgende zaken vervangen of gewisseld worden:
- B-spatbord vervangen door het originele spatbord met de spaken,
- De originele L/M tank terug zetten,
- Lak set wordt gespoten in de originele (nagenoeg) FLAKE BLUE kleur,
- De voorvork onderpoten zijn nu van een M, de L onder vork poten hebben een chromen bus
  met rubber ring, maar gezien de gemonteerde voorvork stabilisator moet ik er nog even over
  nadenken of deze voorvork onderpoten worden gewisseld.
Inmiddels is de lakset gespoten in de kleur zoals dat voor de SUZUKI GT750-L zou moeten zijn. FLAKE-BLUE met de originele striping. Blauw is tenslotte mijn favoriete kleur.



De lakset zoals die later als originele lakset wordt terug gezet, zie de foto hiernaast. (foto opent in een nieuw venster op originele grootte)
Het SUZUKI schildje is voor de GT750-M deze is inmiddels omgewisseld voor het schildje wat er op hoort.
Het luchtfilter en de achterbrug zijn in dezelfde blauwe "fantasie" kleur gespoten als de huidige lakset. Een vervangende achterbrug is voor deze GT750 ge-poedercoat. Het luchtfilter is een ander verhaal, het L-type heeft een afwijkend luchtfilter met aan de rechterkant verborgen schroeven, deze schroeven worden binnenin het luchtfilter gemonteerd aan het zijdeksel, de schroeven zijn daarom aan de buitenkant niet zichtbaar. De chromen kapjes van het luchtfilter moeten eerst opnieuw worden verchroomd.

VORKPOTEN EN VOORSTE SPATBORD TERUG GEZET

14 november 2010
De eerste werkzaamheden voor het terug brengen naar origineel zijn inmiddels uitgevoerd.
Zoals hierboven aangegeven was het de bedoeling om:
- B-spatbord vervangen door het originele
  spatbord met de spaken,
- De voorvork onderpoten zijn nu van een M,
  moeten vervangen worden door de onder 
  vorkpoten van de L, met chromen stof
  kappen,
- Het poetsen en polijsten van de onder vork
  poten, deze zijn door de jaren heen sterk
  verweerd en beschadigd.

LUCHTFILTER PERIKELEN en VERSCHILLEN

28 november 2010
Bij deze SUZUKI GT750-L wil ik zeer ver gaan om deze GT750 weer naar originele staat terug te brengen. Toen ik deze SUZUKI GT750 aanschafte constateerde ik dat er aan het luchtfilter was geknoeid. Achter in het luchtfilter was met een 10mm boor een 26 tal extra luchtgaten in het luchtfilter geboord. Zowel door de luchtgeleidings kanalen maar ook door het luchtfilter huis zelf. Omdat ik hier niet van houd heb ik toentertijd het luchtfilter vervangen door een ander luchtfilter huis. Hierbij heb ik niet gelet op het juiste type luchtfilter. Achteraf blijkt het een luchtfilter te zijn van een GT750-B.
Om deze GT750 weer te voorzien van een origineel luchtfilter (huis) ging ik hiernaar op zoek.
Dat bleek eenvoudiger gezegd dan gevonden! Naar nu blijkt zijn er VIER verschillende type luchtfilter behuizingen. Daarbij horen ook weer andere chroom deksels, gewoon omdat deze chroom deksels niet uitwisselbaar zijn. Daarnaast zijn er ook nog enkele andere verschillen welke voor uitwisselen op de verschillende GT750 types geen probleem vormen.
In onderstaande foto's zijn de vier luchtfilters op een rijtje gezet. De details hiervan zal ik vervolgens beschrijven. Let op; de luchtfilters zijn zo van de plank gehaald en moeten nog opgeknapt worden.
 
Beschouw de luchtfilters van LINKS naar RECHTS op beide foto's!
Op de foto links de beide SUZUKI GT750-L luchtfilter behuizingen:
Het grijze luchtfilter is een GT750-L vroeg type,
Het zwarte luchtfilter is een GT750-L laat type.
Op de foto rechts een tweetal luchtfilters:
Het luchtfilter met beide chroom deksels gedemonteerd van een GT750-A,
Het tweede luchtfilter is van een (in ieder geval) een GT750-B.
DE VERSCHILLEN L-TYPE ONDERLING:
 
De beide GT750-L filters verschillen in zoverre dat het vroege type GEEN metalen grof filter bevat direct achter de carburateur aansluitingen. In dit geval kun je via de carburateur aansluitingen direct door het luchtfilterhuis kijken. Zie de doorgestoken schroevendraaier.
Het grijze luchtfilter had ik al eerder bemachtigd, maar omdat ik weet dat dit luchtfilter niet bij deze (late) GT750-L hoort had ik zo iets van NEEN dit is niet wat ik wil.
Dus opnieuw een zoekactie gestart, waaruit bleek dat het niet zo eenvoudig is om het juiste luchtfilter huis te bemachtigen.
Omdat het voor mij dan een sport wordt om het juiste luchtfilter te bemachtigen heb ik via de verschillende fora en bij T en GT liefhebbers de vraag uitgezet om het juiste luchtfilter huis te bemachtigen. Via Ron Molenaar http://www.suzukigt750.nl/ vond ik tenslotte het juiste luchtfilter!
Helaas met een aantal beschadigingen maar dit moet zeker geen probleem zijn.
DE VERSCHILLEN TUSSEN DE L, M, A en B-TYPE's ONDERLING:

Het verschil tussen de L, M, A en B types is wel te zien maar je moet deze verschillen wel weten.
Het GT750-L type luchtfilter heeft t.o.v. de latere types luchtfilter voor de bevestiging van het RECHTER chroom deksel GEEN zichtbare schroeven en GEEN bevestigings lippen, aan de buitenkant. Van binnenuit door het luchtfilter huis heen wordt dit chroom deksel met twee schroeven bevestigd. Zie onderstaande beide foto's: links het rechter zijdeksel voor en achter van het GT750-L luchtfilter, beide foto's rechts het rechter zijdeksel van de latere types luchtfilter, GT750 M, A en B.
 

  

  

Voor het LINKER chroom zijdeksel van het GT750-L luchtfilter is ook nog een verschil op te merken. De bevestigings lippen voor het vastzetten van het linker chroom deksel zijn KORTER dan die van de latere modellen.
Zie de beide foto's hier rechts. Duidelijk is te zien dat een onjuist linker chroom deksel gemonteerd op het grijze L luchtfilter flink kiert.
Het andere M, A en B luchtfilter is netjes aangesloten en met de beide schroeven vastgezet zonder kieren.
Duidelijk is het verschil in de afstand tot de "moer" bevestigings lippen en het lucht kanaal te zien.

  

EEN VERSCHIL TUSSEN DE L, M en de A, B-TYPE's ONDERLING:

Tenslotte is er nog een verschil op te merken voor het luchtfilter van de GT750-A, B.
Het luchtfilter wordt met twee M6 boutjes aan het frame gemonteerd. Aan het luchtfilter is een bevestigings brug gemonteerd waardoor het luchtfilter van de GT750-A, B weer afwijkt.
Het A, B-type luchtfilter heeft voor de bevestiging aan het frame een simpele gevouwen U brug, daaraan bevestigd de beide schroefdraad punten. Luchtfilter geheel links op naast staande foto's de schroevendraaier is door de bevestigings brug gestoken. De eerdere luchtfilter types hebben een geperste bevestiging brug die geheel rondom met puntlassen aan het luchtfilter huis is vastgezet.

HET LUCHTFILTER VOOR DEZE SUZUKI GT750-L

28 november 2010
Welk luchtfilter moet dan nu op deze (mijn) SUZUKI GT750-L (laat type 21 januari 1975) gemonteerd worden?
Het tweede luchtfilterhuis met bijbehorende chroom deksels direct rechts naast het grijze luchtfilter!
Op dit moment is dit het enige luchtfilter wat ik kan bemachtigen, aan dit luchtfilter moesten enkele reparaties verricht worden die zoals nu is gebleken niet veel voorstelden.
De reparaties:
Op de middelste carburateur aansluiting was een te klein, doch mogelijk gekrompen, aansluitrubber gemonteerd, daardoor heeft iemand deze aansluiting op het luchtfilter vervormd. Inmiddels is deze aansluiting weer rond, en zal verder niet zichtbaar zijn.
Een bevestigings lip was afgebroken, gezien de deuk rondom deze verdwenen lip heeft het bevestigings schroefje vast geroest gezeten. Het luchtfilter is daar ter plekke uitgedeukt en de de bevestigings lip is weer gemonteerd.
Het oog voor de bevestiging van de luchtfilter schuimhouder was omgebogen, deze is simpel teruggebogen, en was de minste moeite.
Rest dan nog alleen het luchtfilterhuis van alle verf te ontdoen en opnieuw te spuiten.
De chroom deksels worden netjes gepoetst zodat het luchtfilter netjes en bruikbaar is op deze SUZUKI GT750-L. Hieronder de foto's van voor het opknappen en na het opknappen.

Carburateur zijde, niet opgeknapt.

Achter zijde, niet opgeknapt.


Carburateur zijde, nu opgeknapt.

Achter zijde, nu opgeknapt.

COCKPIT NAAR ORIGINEEL

Zoals eerder aangegeven heb ik na de crash in 1988 deze SUZUKI GT750 weer opgebouwd. Helaas was ook de karakteristieke cockpit flink beschadigd.
Om deze cockpit te repareren heb ik ook hierbij weer niet opgelet op de details. Van de cockpit was de kunststof indicator houder gesneuveld. Zonder er direct bij na te denken heb ik een later type indicator houder gemonteerd, met een BLAUWE HIGH BEAM indicator. De SUZUKI GT750-L heeft standaard een RODE HIGH BEAM indicator.
Ook deze cockpit moet weer terug gebracht worden in originele staat. Al enige tijd is een originele indicator houder in mijn bezit.

 

Omdat de indicator lampjes van deze SUZUKI GT750-L cockpit gebruikt moesten worden voor SUZUKI GT750-M Nr 5 is de cockpit teruggebracht naar origineel. Ook is de toegevoegde elektronica verwijderd. Wel blijft de beveiligingsschakelaar op de kleine stander (Jiffy) gemonteerd.

Voor de schakeling en de werking zie SUZUKI GT750 Technische tips en tricks.

MOTOR BLOK GEPOETST

01/02 april 2011
Na de ervaringen met de eerder gerestaureerde en gereviseerde motoren was het nu tijd om het motorblok van deze GT750-L op te knappen. Voorlopig bestaat het opknappen alleen door het motorblok GRONDIG te poetsen zoals wij dat voor alle aluminium delen hebben gedaan. Het resultaat is weer verbluffend. De totale revisie van het motorblok staat over enkele jaren (2013) gepland tenzij er eerder problemen met het motorblok optreden.
 


Het gedemonteerde en zeer aangeslagen koppelings deksel. Het resultaat van 28 jaar motorrijden.


Het gemonteerde en gepoetste koppelings deksel, het kost zeker enkele uren om dit resultaat te verkrijgen.
Het resultaat van het compleet gepoetste motorblok in onderstaande  motorblok in onderstaande foto's. Het LIQUID COOLED schildje is vernieuwd na het poetsen van het motorblok.

GEREED (2011)

12 april 2011
Nu na de vele jaren met zeer veel plezier is deze SUZUKI GT750-L gereed.
Dit betekent dat deze GT750-L geheel terug gebracht is naar origineel. Daarbij is wel onderhoud aan het motorische en het mechanische gedeelte gepleegd, maar nog geen totale revisie en restauratie uitgevoerd.
 
Datum km stand Totaal km
20-08-1982 (Opmerking: Aanschaf) 36000  
31-12-2009
Opmerking: Eerste km registratie
76136
 
40136
31-12-2010 76697 561
31-12-2011 78412 1715
31-12-2012 79847 1435
31-12-2013 80435 588
31-12-2014 80790 355
31-12-2015 80435 0
31-12-2016 81061 626
31-12-2017 81462 401
TOTAAL
Opmerking: Nog steeds 1ste boring!
45462
 
 

WORDT VERVOLGD!
 

Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten worden verleend.